dc.contributor.advisor | Bjørndal, Cato R.P. | |
dc.contributor.author | Jensen, Catrine Buck | |
dc.date.accessioned | 2016-10-20T12:29:39Z | |
dc.date.available | 2016-10-20T12:29:39Z | |
dc.date.issued | 2016-05-13 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av et diskusjonsforum brukt i praksisveiledning av sykepleierstudenter. Hensikten med studien har vært å undersøke kjennetegn på deltakelse og opplevelsen av å delta i et diskusjonsforum, samt mulige forbedringsområder for utvikling av forumet.
Analysen av tekstene fra diskusjonsforumet og to fokusgruppeintervjuer viser i store trekk følgende: Studentenes innlegg bar preg av et bredt fokus med fokus på flere hendelser samtidig. Teori ble ikke brukt som støtte til beskrivelse av praksisopplevelsene. Veileder deltok aktivt i forumet, med både individuelle og kollektive responser. Veileders innlegg anerkjente studentenes opplevelser og oppfordringer til videre deltakelse og refleksjon. Spørsmål ble brukt noe uhensiktsmessig av veileder og bidro ikke til videre refleksjon og diskusjon. Studentene opplevde diskusjonsforumet som en positiv del av praksis og fleksibelt og lett tilgjengelig, men ønsket tydeligere oppgaver og mer krav til deltakelse. Utrygghet og manglende tillit til medstudenter skapte usikkerhet og preget deltakelsen. Veileders tilbakemeldinger motiverte for videre deltakelse. Studentene hadde flere synspunkter på forbedringsområder, både med hensyn til veileders rolle og organisatoriske forhold.
Drøftingen belyser sentrale funn i interaksjonsmønstrene i diskusjonsforumet, blant annet sett i lys av Moore (1989) sin teori om ulike typer interaksjon og Dysthes (2001) tolkning av dialogteorien til Mikaihl Bakhtin. Opplevelsene til studentene drøftes med spesielt fokus på refleksjon og læring samt veileders rolle som tilrettelegger. Drøftingen rundes av med fokus på forbedringer og utvikling av diskusjonsforum i praksisveiledning. Gjennomgående er Gilly Salmons femstadiemodell sentral i drøftingen av studiens funn (Salmon, 2011).
Det er grunn til å tro at diskusjonsforum som del av veiledning kan bidra til en styrking av praksisperiodene i sykepleie. Dette forutsetter bevisst oppbygning av forumet og at oppgaven knyttet til diskusjonen oppleves relevant og autentisk. Trygghet og tillit er nøkkelord for å skape deltakelse og interaksjon. Veileders kompetanse om både veiledning og moderering på nett har betydning for å legge til rette for læring hos studenter som deltar i diskusjonsforum. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/9873 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2016 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3900 | |
dc.subject | Pedagogikk | en_US |
dc.subject | Sykepleierutdanning | en_US |
dc.subject | IKT | en_US |
dc.subject | Veiledning | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808 | en_US |
dc.subject | VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808 | en_US |
dc.title | Diskusjonsforum på nett i sykepleierutdanningens praksisveiledning. En kvalitativ studie av kjennetegn ved deltakelse, opplevelser og muligheter for forbedring. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |