Barnehageansattes arbeid med forebygging og avdekking av seksuelle overgrep
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/9874Date
2016-05-18Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Olsen, SunnivaAbstract
Hensikten med studien å undersøke i hvilken grad de ansatte i barnehagene arbeider med å forebygge og avdekke seksuelle overgrep mot barn. Det er også ønskelig at den ferdige avhandlingen kan bidra til refleksjon over egen praksis for de som arbeider med barn, samt gi et innblikk i hvilken grad barnehageansatte arbeider med temaet. Derfor er problemstillingen som følger; I hvilken grad og hvordan arbeider ansatte i barnehagen for å forebygge og avdekke seksuelle overgrep mot barn? I tillegg til tre forskningsspørsmål;
• Er arbeid med å forebygge og avdekke seksuelle overgrep nedfelt i barnehagens styringsdokumenter, lokalt og nasjonalt?
• Hvordan rangerer de ansatte sin egen og medarbeidernes kompetanse i forhold til å forebygge og avdekke seksuelle overgrep?
• Hva mener de ansatte kan være med på å heve barnehagens kompetanse på å forebygge og avdekke?
Teorien som er belyst i studiens teoridel anses som relevant bakgrunnsinformasjon, samt relevant for drøfting av funn. De temaer som blir belyst er blant annet definisjon og forekomst, barnehagens ansvar og oppgaver i forbindelse med forebygging og avdekking av seksuelle overgrep og informasjon om overgripere. Det er også belyst hvordan de ansatte i barnehagen kan arbeide forebyggende med barn, samt hvordan og hvorfor man skal arbeide med avdekking av seksuelle overgrep.
Det er brukt en kombinasjon av kvantitativ og kvalitativ metode, også kalt mixed-methods. Hvor de kvalitative dataene er benyttet for å støtte oppunder de kvantitative dataene. Det er valgt surveydesign, og spørreskjema er valgt som verktøy for å samle data.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2016 The Author(s)
The following license file are associated with this item: