dc.contributor.advisor | Sissel, Sollied | |
dc.contributor.author | Lusk, Elias Grindvold | |
dc.date.accessioned | 2016-10-25T13:36:19Z | |
dc.date.available | 2016-10-25T13:36:19Z | |
dc.date.issued | 2016-05-14 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven handler om samarbeidsrelasjonen mellom ungdomsskole og barneverninstitusjon. Oppgaven tar sikte på å belyse sentrale aspekter rundt samhandlingen mellom disse to organisasjonene. Problemstilling lyder: ”Hva skjer med skole-hjemsamarbeid når hjem erstattes av barnevernsinstitusjon?”.
Oppgaven har som formål og belyse de tema og fenomener ansatte i ungdomsskole og barnevernsinstitusjon opplever som sentrale i sin interaksjon med hverandre. Tema oppgaven går spesielt innpå er: utfordrende livsitusjoner for barn og unge som bor i institusjon, omsorgsrollen til barnevernsinstitusjon, fellesarenaer og kontaktformer, informasjonsflyt og taushetsplikt, arbeidsturnus i barneverninstitusjon og barn og unges deltakelse og medvirkning i egen skolegang.
Oppgaven bygger på fire intervju, to av lærere ansatte på fylkeskommunale ungdomsskoler (sosialmedisinske institusjonsskoler) og to av miljøterapeuter ansatt i barnevernsinstitusjon. Undersøkelsen er kvalitativ og oppgavens datamaterialet er samlet inn gjennom intervju. Informantenes tanker og erfaringer rundt ulike tema og fenomener danner grunnlaget for oppgavens analysen. I analysen sammenlignes informantenes kunnskap med tidligere teori og forskning på feltet.
Funn i oppgaven jeg opplever som spesielt interessante er tilknyttet utfordringer i forhold til taushetsplikt i barnevernsinstitusjon. Ulike oppfatninger i de forskjellige yrkesgruppene vedrørende barnevernsinstitusjonens foreldrerolle og forskjellige tilnærminger til samarbeid hos ungdomsskolene. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/9883 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2016 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3901 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | en_US |
dc.title | Hva skjer med skole-hjemsamarbeid når hjem erstattes av barnevernsinstitusjon?
En kvalitativ studie av samarbeidsrelasjonen mellom ungdomsskole og barnevernsinstitusjon. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |