Hva skjer med skole-hjemsamarbeid når hjem erstattes av barnevernsinstitusjon? En kvalitativ studie av samarbeidsrelasjonen mellom ungdomsskole og barnevernsinstitusjon.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/9883Dato
2016-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Lusk, Elias GrindvoldSammendrag
Denne oppgaven handler om samarbeidsrelasjonen mellom ungdomsskole og barneverninstitusjon. Oppgaven tar sikte på å belyse sentrale aspekter rundt samhandlingen mellom disse to organisasjonene. Problemstilling lyder: ”Hva skjer med skole-hjemsamarbeid når hjem erstattes av barnevernsinstitusjon?”.
Oppgaven har som formål og belyse de tema og fenomener ansatte i ungdomsskole og barnevernsinstitusjon opplever som sentrale i sin interaksjon med hverandre. Tema oppgaven går spesielt innpå er: utfordrende livsitusjoner for barn og unge som bor i institusjon, omsorgsrollen til barnevernsinstitusjon, fellesarenaer og kontaktformer, informasjonsflyt og taushetsplikt, arbeidsturnus i barneverninstitusjon og barn og unges deltakelse og medvirkning i egen skolegang.
Oppgaven bygger på fire intervju, to av lærere ansatte på fylkeskommunale ungdomsskoler (sosialmedisinske institusjonsskoler) og to av miljøterapeuter ansatt i barnevernsinstitusjon. Undersøkelsen er kvalitativ og oppgavens datamaterialet er samlet inn gjennom intervju. Informantenes tanker og erfaringer rundt ulike tema og fenomener danner grunnlaget for oppgavens analysen. I analysen sammenlignes informantenes kunnskap med tidligere teori og forskning på feltet.
Funn i oppgaven jeg opplever som spesielt interessante er tilknyttet utfordringer i forhold til taushetsplikt i barnevernsinstitusjon. Ulike oppfatninger i de forskjellige yrkesgruppene vedrørende barnevernsinstitusjonens foreldrerolle og forskjellige tilnærminger til samarbeid hos ungdomsskolene.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2016 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: