Mobbing i barnehagen. Hvordan barnehagepersonalet oppfatter begrepet mobbing og hvordan mobbing i barnehagen kan forebygges
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/9885Date
2016-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Birkeland, SolveigAbstract
Denne studien tar for seg forståelsen av mobbebegrepet i barnehagen og hvordan mobbing i barnehagen kan forebygges. Studien tar sikte på å belyse barnehagepersonalets tanker og erfaringer i forhold til å anvende mobbebegrepet i barnehagen, samt frembringe nyttig informasjon om hvordan mobbing kan forebygges.
I oppgavens teorigrunnlag presenteres aktuell teori og forskning om mobbebegrepet og mobbing i barnehagen. Videre trekkes sosial kompetanse, mobbeforebyggende programmer, voksenrollen og foreldresamarbeid frem som sentrale områder i forhold til arbeidet med å forebygge mobbing i barnehagen.
I denne studien er det blitt benyttet kvalitativ forskningsmetode. Utvalget består av fem pedagoger med barnehagelærerutdanning, som arbeider i ulike barnehager. For innhenting av data er det benyttet semistrukturert intervju. Her ble pedagogene blant annet spurt om hvilke tanker de har om å bruke mobbebegrepet i barnehagen og om de kunne beskrive egne erfaringer knyttet til barnehagens mobbeforebyggende arbeid.
Informantene i denne undersøkelsen er uenige i om vi faktisk kan si at det forekommer mobbing i barnehagen. På den ene siden erfarer en av informantene at mobbebegrepet kan bidra til å vise alvoret i en oppstått situasjon. Bevisstheten rundt mobbebegrepet, kan føre til at personalet arbeider mer effektivt og målrettet for å forhindre at denne atferden fortsetter både i barnehagen og når barna begynner på skolen. Det hevdes dermed at det er viktig at vi erkjenner at mobbing forekommer, også i barnehagen. På den andre siden stiller en annen informant seg spørrende til om begrepet er dekkende for den negative atferden som observeres blant barnehagebarn. Dette fordi det alltid er en grunn for at små barn handler slik som de gjør. Gjennom intervjuene ble det klart at pedagogene benytter seg av flere forebyggende strategier mot mobbing. Sosial kompetanse trekkes frem som et viktig tiltak mot mobbing. Arbeidet med å skape vennskap og gode relasjoner står sentralt. Pedagogene beskriver også viktigheten av å være en tilstedeværende og engasjert rollemodell for barna. Et godt foreldresamarbeid trekkes frem som avgjørende for barns trivsel og læring i barnehagen. Informantene ser imidlertid behovet for en tydeligere definisjon i forhold til hva mobbebegrepet innebærer, når det er snakk om små barn som går i barnehagen. Det etterlyses også mer forskning på området og kompetanseheving blant personalet.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2016 The Author(s)
The following license file are associated with this item: