Samarbeid mellom barnehagen og PP-tjenesten. Et innblikk i barnehagelærerens erfaringer.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/9900Dato
2016-05-04Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Taraldsvik, Hilde OlsenSammendrag
I dag blir det satt større fokus på å fange opp og tilrettelegge i barnehagen for å forebygge lærevansker i skolen. I St.meld. nr. 19 (2015-2016) blir dette arbeidet løftet opp som en utfordring i dagens barnehage. Til tross for arbeidet med tidlig innsats «er det fremdeles en utfordring at barn som strever, ikke oppdages tidlig nok og at barn dermed ikke får tidlig nødvendig hjelp og støtte» (s. 17). Økt fokus på dette kan føre til flere henvisninger til PP-tjenesten, og barnehagens behov for samarbeid med PP-tjenestens kan øke ytterligere. Barnehagens side er sjelden i fokus når samarbeidet mellom barnehage og PP-tjenesten studeres.
På bakgrunn av dette er studiens problemstilling:
Hvilke erfaringer forteller barnehagelærere om sitt samarbeid med pedagogisk-psykologisk tjeneste?
Studiens datamateriale består av fire kvalitative forskningsintervju med barnehagelærere i én kommune. Det kommer tydelig fram at barnehagelærerne ønsker et tettere samarbeid med PP-tjenesten, og innehar mange forventninger til hva et slikt samarbeid bør inneholde. Ikke alle forventningene står i samsvar med PP-tjenestens mandat. Både slike forventninger, men også andre hindringer kan ligge i veien for et godt samarbeid. Det er tydelig at et slikt arbeid burde kvalitetssikres, for å sørge for at eventuelle forventninger til hverandre er reelle og at det ikke oppstår hindringer som kan begrense samarbeidet.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2016 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: