dc.contributor.advisor | Nilsen, Vivian Doris | |
dc.contributor.author | Berntsen, Andrea Kristine Rasmussen | |
dc.date.accessioned | 2016-12-14T08:50:23Z | |
dc.date.available | 2016-12-14T08:50:23Z | |
dc.date.issued | 2016-11-01 | |
dc.description.abstract | Mange barn utsettes for seksuelle overgrep, og det er et stort underkommunisert samfunnsproblem forbundet med tabu, skam og fortielse. For disse barna er det å møte voksne med forståelse, kompetanse og kunnskap om seksuelle overgrep essensielt. Det pedagogiske personalet i barnehagen er i en enestående posisjon til å oppdage barn utsatt for seksuelle overgrep. Målsettingen for studien var å få større forståelse og innsikt i hvordan pedagogisk personale tenker, opplever og hvilke erfaringer de har rundt temaet barn og seksuelle overgrep. Studien hadde følgende problemstilling: "Hvilke tankemessige refleksjoner og erfaringer har det pedagogiske personalet i barnehagen, når det gjelder å melde fra til barnevernet ved mistanke om seksuelle overgrep?" Formålet med studien var å belyse fenomenet barn og seksuelle overgrep sett fra det pedagogiske personalets standpunkt. Hvordan opplever og beskriver de fenomenet. Med dette var ønsket å belyse hvilke utfordringer personalet står ovenfor og hvilke tiltak som kan gi personalet bistand i arbeidet med barn utsatt for seksuelle overgrep. Studien ble utført kvalitativt, med hermeneutisk-fenomenologisk forankring. Det empiriske grunnlag kommer fra dokumentanalyse som var med på å danne grunnlag og semistrukturert dybdeintervju med fem ansatte i barnehage. Analysene ble utført i henhold til dokumentanalysen, relevant forskning og teori og egne drøftinger. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/10035 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2016 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3901 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | en_US |
dc.subject | Barnehage | en_US |
dc.subject | Barn | en_US |
dc.subject | Barnevern | en_US |
dc.subject | Barnehus | en_US |
dc.subject | Seksuelle overgrep | en_US |
dc.subject | Sexual abuse | en_US |
dc.subject | Førskolelærer | en_US |
dc.subject | Barnehagelærer | en_US |
dc.title | Hvordan begripe det ubegripelige? En kvalitativ studie av pedagogisk personale i barnehagen og deres erfaringer og refleksjoner rundt barn utsatt for seksuelle overgrep. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |