Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHansen, Kåre
dc.contributor.authorHellesvik, Tom Espen
dc.date.accessioned2007-06-13T12:11:49Z
dc.date.available2007-06-13T12:11:49Z
dc.date.issued2007-05-15
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar for netthandelsaktøren Canis AS (www.canis.no, www.canis.se, www.canis.dk og www.canis.fi) og deres videre internasjonalisering. Bedriften er en av Nordens største nettsteder for hundeeiere, og hovedproduktene deres er tidsskriftet og diverse hundebøker. Oppgaven har som formål å se på hvilke suksessfaktorer de har benyttet seg av i utvidelsen til nabolandene. I tillegg ser oppgaven på hva slags land Canis har best forutsetning for å lykkes i, og hva slags metode de strategisk sett skal bruke for å etablere seg i dette nye markedet. Mange faktorer har vært tilstede i Canis’ utvidelse til nabolandene. De har hatt en god utnyttelse av den generelle netthandelsøkningen som har vært det siste tiåret, god utnyttelse av muligheter som ligger gjennom Internett, gode holdninger til internasjonalisering i organisasjonen, et godt utviklet nettverk innen hundemiljøet i Norden, en god ledelse av selskapet, samt gode markedsføringsrutiner gjennom kostnadseffektive reklamer innen hunderelaterte nettsteder og printmedier. Oppgaven kom i tillegg fram til at Storbritannia var det mest egnede landet som Canis AS har best forutsetning for å lykkes i, og at de bør etablere et eget salgskontor i dette markedet for å lykkes best mulig strategisk sett. Storbritannia er det mest velegnede markedet, siden konsumentvanene gjennom Internett er gode, og det engelske språket kan sikre en høyere handel gjennom at andre nasjoners innbyggere også kan foreta netthandel gjennom at de selv forstår det engelske språket. Oppgaven viser at det kan ligge relativt store muligheter for de aktørene som ønsker å satse på internasjonalisering av netthandelen. For de som ønsker å benytte mulighetene innenfor ulike nisjer, er internetthandelen et godt egnet medium for å nå de riktige kundene. Gjennom å tilby produkter/tjenester gjennom Internett, oppnås det med dette større muligheter gjennom at kundemassen blir større og tilgjengeligheten bedre. En internasjonalisering av netthandelen gir med andre ord økte sannsynligheter for bedre vilkår for de som ønsker å utvide en allerede etablert virksomhet eller etablere en ny virksomhet.en
dc.format.extent704354 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/1022
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_769
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2007 The Author(s)
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en
dc.subjectInternetthandelen
dc.subjectSuksessfaktoreren
dc.subjectInternasjonaliseringen
dc.titleInternasjonalisering av internetthandelen - eksemplet Canis ASen
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel