Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMerete, Anderssen
dc.contributor.authorBjerke, Mari
dc.date.accessioned2016-10-13T05:09:28Z
dc.date.accessioned2017-05-18T08:23:13Z
dc.date.available2017-05-18T08:23:13Z
dc.date.issued2016-05-17
dc.description.abstractDenne oppgaven omhandler en kvalitativ studie av logopeders erfaring med spesifikke språkvansker, med fokus på tiltak. Oppgaven ble belyst gjennom problemstillingen: ”Hvilke erfaringer har logopeder med tiltak for barn med spesifikke språkvansker?”. Metoden som brukes for å besvare studien er kvalitativt forskningsintervju. Intervjuene ble gjennomført med en semistrukturert form, og det ble i den forbindelse utarbeidet en intervjuguide med hovedtemaer for å besvare problemstillingen i forkant av intervjuene. Studien ble gjort på et utvalg bestående av fire logopeder fra tre forskjellige fylker i Norge. Resultatene viser at både det å diagnostisere og behandle spesifikke språkvansker kan være krevende. Da både med tanke på ulike definisjoner og årsaksforklaringer som finnes på forskningsfeltet, og at vansken beskrives som heterogen, og dermed kan komme til uttrykk på flere forskjellige måter hos barna. Utfordringer i praksisfeltet kan dermed se ut til å gjenspeile de ulike meningene på forskningsfeltet, og det finnes dermed ingen mal eller retningslinjer i arbeidet med tiltak. Det ser dermed ut til at både valg av verktøy i forbindelse med kartlegging, og hva slags tiltak som settes i gang, blir en vurderingssak for hver enkelt logoped, i forbindelse med hvert enkelt barn. Man kan anta at forskning som kan føre til en felles enighet om årsaksforklaringer og teorier for denne vansken, kan skape bedre og mer nøyaktig kartleggingsmetoder og behandlingsmåter for barn som har spesifikke språkvansker, som igjen kan antas å gjøre det enklere for logopedene i arbeidet med tiltak.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11043
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2016 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLOG-3900
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289en_US
dc.subjectspesifikke språkvanskeren_US
dc.subjectSSVen_US
dc.subjectlogopeders erfaring med spesifikke språkvanskeren_US
dc.title"Det er veldig vanskelig å lande ting, når det gjelder språket, og mennesket." - En kvalitativ studie om fire logopeders erfaring med tiltak for barn med spesifikke språkvansker.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)