dc.contributor.advisor | Merete, Anderssen | |
dc.contributor.author | Bjerke, Mari | |
dc.date.accessioned | 2016-10-13T05:09:28Z | |
dc.date.accessioned | 2017-05-18T08:23:13Z | |
dc.date.available | 2017-05-18T08:23:13Z | |
dc.date.issued | 2016-05-17 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven omhandler en kvalitativ studie av logopeders erfaring med spesifikke språkvansker, med fokus på tiltak. Oppgaven ble belyst gjennom problemstillingen: ”Hvilke erfaringer har logopeder med tiltak for barn med spesifikke språkvansker?”. Metoden som brukes for å besvare studien er kvalitativt forskningsintervju. Intervjuene ble gjennomført med en semistrukturert form, og det ble i den forbindelse utarbeidet en intervjuguide med hovedtemaer for å besvare problemstillingen i forkant av intervjuene. Studien ble gjort på et utvalg bestående av fire logopeder fra tre forskjellige fylker i Norge.
Resultatene viser at både det å diagnostisere og behandle spesifikke språkvansker kan være krevende. Da både med tanke på ulike definisjoner og årsaksforklaringer som finnes på forskningsfeltet, og at vansken beskrives som heterogen, og dermed kan komme til uttrykk på flere forskjellige måter hos barna. Utfordringer i praksisfeltet kan dermed se ut til å gjenspeile de ulike meningene på forskningsfeltet, og det finnes dermed ingen mal eller retningslinjer i arbeidet med tiltak. Det ser dermed ut til at både valg av verktøy i forbindelse med kartlegging, og hva slags tiltak som settes i gang, blir en vurderingssak for hver enkelt logoped, i forbindelse med hvert enkelt barn. Man kan anta at forskning som kan føre til en felles enighet om årsaksforklaringer og teorier for denne vansken, kan skape bedre og mer nøyaktig kartleggingsmetoder og behandlingsmåter for barn som har spesifikke språkvansker, som igjen kan antas å gjøre det enklere for logopedene i arbeidet med tiltak. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/11043 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2016 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LOG-3900 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289 | en_US |
dc.subject | spesifikke språkvansker | en_US |
dc.subject | SSV | en_US |
dc.subject | logopeders erfaring med spesifikke språkvansker | en_US |
dc.title | "Det er veldig vanskelig å lande ting, når det gjelder språket, og mennesket." - En kvalitativ studie om fire logopeders erfaring med tiltak for barn med spesifikke språkvansker. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |