Veien til høyere utdanning i musikk
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/11171Dato
2016-05-16Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Toften, AndreasSammendrag
Hensikten med denne studien er å få innsikt i hørelæreundervisningen på musikklinjene i Norge med fokus på innholdet i undervisningen og med mål om å se dette i sammenheng med innholdet i den nasjonale felles opptaksprøven i gehør for høyere utdanning i musikk. Studien baserer seg på en kvantitativ undersøkelse av 36 hørelærelærere på 23 musikklinjer i Norge. Det teoretiske utgangspunktet ligger i den didaktiske relasjonsmodellen. Videre er læreplanene Mønsterplan 87, Reform 94 og Kunnskapsløftet 06 og opptaksprøven i gehør presentert med fokus på musikkfagene og hørelærefaget. Problemstillingene for studien er:
1. På hvilken måte forberedes elevene på musikklinjene i Norge til den nasjonale opptaksprøven i gehør for høyere musikkutdanning?
2. I hvilken grad samsvarer innholdet i hørelærefaget på musikklinjene i Norge med innholdet i den nasjonale opptaksprøven i gehør for høyere musikkutdanning?
Resultatene viser at informantene mener det er viktig å forberede elever til høyere utdanning i musikk, og at det varierer fra skole til skole og lærer til lærer hvordan elevene forberedes til opptaksprøven i gehør for høyere musikkutdanning. Dette er på grunn av at de didaktiske forutsetningene er ulike ved de forskjellige skolene. Det kommer også frem at informantene oppfatter at elevene i liten grad ønsker å søke høyere utdanning i musikk og relativt få av elevene har forutsetninger for å eventuelt bestå opptaksprøven i gehør. Studien viser imidlertid også at innholdet i hørelærefaget på musikklinjene i stor grad samsvarer med innholdet på opptaksprøven i gehør. Andre interessante funn er at informantene mener det er viktig at hørelærefaget skal oppleves som nyttig og knyttes opp mot utøvende musikalsk virksomhet.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2016 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: