dc.contributor.advisor | Blix, Hilde Synnøve | |
dc.contributor.author | Toften, Andreas | |
dc.date.accessioned | 2017-06-22T09:48:23Z | |
dc.date.available | 2017-06-22T09:48:23Z | |
dc.date.issued | 2016-05-16 | |
dc.description.abstract | Hensikten med denne studien er å få innsikt i hørelæreundervisningen på musikklinjene i Norge med fokus på innholdet i undervisningen og med mål om å se dette i sammenheng med innholdet i den nasjonale felles opptaksprøven i gehør for høyere utdanning i musikk. Studien baserer seg på en kvantitativ undersøkelse av 36 hørelærelærere på 23 musikklinjer i Norge. Det teoretiske utgangspunktet ligger i den didaktiske relasjonsmodellen. Videre er læreplanene Mønsterplan 87, Reform 94 og Kunnskapsløftet 06 og opptaksprøven i gehør presentert med fokus på musikkfagene og hørelærefaget. Problemstillingene for studien er:
1. På hvilken måte forberedes elevene på musikklinjene i Norge til den nasjonale opptaksprøven i gehør for høyere musikkutdanning?
2. I hvilken grad samsvarer innholdet i hørelærefaget på musikklinjene i Norge med innholdet i den nasjonale opptaksprøven i gehør for høyere musikkutdanning?
Resultatene viser at informantene mener det er viktig å forberede elever til høyere utdanning i musikk, og at det varierer fra skole til skole og lærer til lærer hvordan elevene forberedes til opptaksprøven i gehør for høyere musikkutdanning. Dette er på grunn av at de didaktiske forutsetningene er ulike ved de forskjellige skolene. Det kommer også frem at informantene oppfatter at elevene i liten grad ønsker å søke høyere utdanning i musikk og relativt få av elevene har forutsetninger for å eventuelt bestå opptaksprøven i gehør. Studien viser imidlertid også at innholdet i hørelærefaget på musikklinjene i stor grad samsvarer med innholdet på opptaksprøven i gehør. Andre interessante funn er at informantene mener det er viktig at hørelærefaget skal oppleves som nyttig og knyttes opp mot utøvende musikalsk virksomhet. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/11171 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2016 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | MUS-3902 | |
dc.subject | hørelære | en_US |
dc.subject | musikklinje | en_US |
dc.subject | videregående skole | en_US |
dc.subject | musikk fordypning | en_US |
dc.subject | opptaksprøve | en_US |
dc.subject | musikkteori | en_US |
dc.subject | gehør | en_US |
dc.subject | høyere musikkutdanning | en_US |
dc.subject | kunnskapsløftet | en_US |
dc.subject | hørelæredidaktikk | en_US |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkpedagogikk: 114 | en_US |
dc.subject | VDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Music pedagogics: 114 | en_US |
dc.title | Veien til høyere utdanning i musikk | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |