dc.contributor.advisor | Torsteinsen, Harald | |
dc.contributor.author | Nibe, Bjørn-Aage | |
dc.contributor.author | Vaskinn, Alf-Erlend | |
dc.date.accessioned | 2017-06-27T12:06:48Z | |
dc.date.available | 2017-06-27T12:06:48Z | |
dc.date.issued | 2017-06-01 | |
dc.description.abstract | Hensikten med denne studien var å undersøke hvordan kommunene styrer sine selskaper. Problemstillingen er belyst gjennom en kvalitativ undersøkelse av de tre mest vanlige kommunale selskapsformene: Kommunalt foretak, interkommunalt selskap, aksjeselskap. I hvert case valgte vi å intervjue ordføreren, rådmannen og kontrollutvalgslederen i kommunen, samt styrelederen og daglig leder i selskapet. Til sammen 15 respondenter. I tillegg har vi innhentet data fra styringsdokumenter i kommunene og selskapene.
Vi har undersøkt i hvilken utstrekning kommunene gir styringssignaler til sine selskaper, og om kommunene kontrollerer at signalene følges av selskapene. Videre har vi undersøkt hvordan kommunene balanserer selskapenes fristilling med mål om god demokratisk styring.
En viktig årsak til at kommunene har flyttet tjenesteproduksjon over i kommunale selskaper er ideene i New Public Management om at det gir potensiell gevinst og flere fordeler. Dette resulterer i at de kommunale selskapene fristilles fra kommunen. Vi har belyst at dersom de folkevalgte mister styringen er det en demokratisk utfordring.
Vi har benyttet prinsipal-agentteori, den skandinaviske modell, teorier om demokrati og anbefalinger innen styring og kontroll av kommunale selskaper for å forstå våre data. Kunnskapsgrunnlaget som finnes i tidligere undersøkelser og rapporter om styring av kommunale selskaper har vi brukt som et bakteppe i vår analyse.
Våre funn indikerer at kommunene styrer sine kommunale selskaper gjennom formelle møter, formelle dokumenter, anbefalt og uformell dialog. Kommunene kontrollerer jevnt over om selskapene følger styringssignalene. Hvor godt kommunene balanserer selskapenes fristilling med god demokratisk styring påvirkes av styresammensetning, dynamikken mellom styring- og kontroll, selskapenes kompleksitet, og i hvilken grad selskapene leverer konkurranseutsatte tjenester. Vi har konkludert med at kommunene hverken understyrer eller overstyrer sine selskaper. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/11201 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2017 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | BED-3084 | |
dc.subject | kommunale selskaper | en_US |
dc.subject | kommunale foretak | en_US |
dc.subject | interkommunale selskaper | en_US |
dc.subject | kommunalt aksjeselskap | en_US |
dc.subject | Prinsipal-agentteori | en_US |
dc.subject | New Public Management | en_US |
dc.subject | Skandinavisk modell | en_US |
dc.subject | Demokratisk styring | en_US |
dc.subject | Demokratisk underskudd | en_US |
dc.subject | Overstyring | en_US |
dc.subject | Understyring | en_US |
dc.subject | Styringsverktøy | en_US |
dc.subject | Styringssignaler | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 | en_US |
dc.title | Styring av kommunale selskaper. For mye frihet eller for mye styring? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |