Show simple item record

dc.contributor.advisorTorsteinsen, Harald
dc.contributor.authorNibe, Bjørn-Aage
dc.contributor.authorVaskinn, Alf-Erlend
dc.date.accessioned2017-06-27T12:06:48Z
dc.date.available2017-06-27T12:06:48Z
dc.date.issued2017-06-01
dc.description.abstractHensikten med denne studien var å undersøke hvordan kommunene styrer sine selskaper. Problemstillingen er belyst gjennom en kvalitativ undersøkelse av de tre mest vanlige kommunale selskapsformene: Kommunalt foretak, interkommunalt selskap, aksjeselskap. I hvert case valgte vi å intervjue ordføreren, rådmannen og kontrollutvalgslederen i kommunen, samt styrelederen og daglig leder i selskapet. Til sammen 15 respondenter. I tillegg har vi innhentet data fra styringsdokumenter i kommunene og selskapene. Vi har undersøkt i hvilken utstrekning kommunene gir styringssignaler til sine selskaper, og om kommunene kontrollerer at signalene følges av selskapene. Videre har vi undersøkt hvordan kommunene balanserer selskapenes fristilling med mål om god demokratisk styring. En viktig årsak til at kommunene har flyttet tjenesteproduksjon over i kommunale selskaper er ideene i New Public Management om at det gir potensiell gevinst og flere fordeler. Dette resulterer i at de kommunale selskapene fristilles fra kommunen. Vi har belyst at dersom de folkevalgte mister styringen er det en demokratisk utfordring. Vi har benyttet prinsipal-agentteori, den skandinaviske modell, teorier om demokrati og anbefalinger innen styring og kontroll av kommunale selskaper for å forstå våre data. Kunnskapsgrunnlaget som finnes i tidligere undersøkelser og rapporter om styring av kommunale selskaper har vi brukt som et bakteppe i vår analyse. Våre funn indikerer at kommunene styrer sine kommunale selskaper gjennom formelle møter, formelle dokumenter, anbefalt og uformell dialog. Kommunene kontrollerer jevnt over om selskapene følger styringssignalene. Hvor godt kommunene balanserer selskapenes fristilling med god demokratisk styring påvirkes av styresammensetning, dynamikken mellom styring- og kontroll, selskapenes kompleksitet, og i hvilken grad selskapene leverer konkurranseutsatte tjenester. Vi har konkludert med at kommunene hverken understyrer eller overstyrer sine selskaper.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11201
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3084
dc.subjectkommunale selskaperen_US
dc.subjectkommunale foretaken_US
dc.subjectinterkommunale selskaperen_US
dc.subjectkommunalt aksjeselskapen_US
dc.subjectPrinsipal-agentteorien_US
dc.subjectNew Public Managementen_US
dc.subjectSkandinavisk modellen_US
dc.subjectDemokratisk styringen_US
dc.subjectDemokratisk underskudden_US
dc.subjectOverstyringen_US
dc.subjectUnderstyringen_US
dc.subjectStyringsverktøyen_US
dc.subjectStyringssignaleren_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.titleStyring av kommunale selskaper. For mye frihet eller for mye styring?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)