Show simple item record

dc.contributor.advisorGjerde, Willy
dc.contributor.authorVeigård, Pia
dc.date.accessioned2017-09-18T08:11:10Z
dc.date.available2017-09-18T08:11:10Z
dc.date.issued2017-05-11
dc.description.abstractTema for denne oppgaven er muntlighet, og problemstillingen jeg har undersøkt, er: Hvordan jobber lærere med å utvikle elevenes muntlige ferdigheter i samfunnsfag? Problemstillingen er undersøkt med et kvalitativt forskningsdesign, hvor metodene som er brukt er intervju og observasjon. Informantene er tre lærere som underviser i samfunnsfag på ungdomsskole. Vygotskys sosiokulturelle læringsteori har dannet det teoretiske bakteppet for oppgaven. Tidligere forskning på muntlighet i klasserommet har vært et viktig grunnlag, og retningsgivende helt fra forming av problemstillingen, til analysen av det innsamlede materialet. Viktige bidrag her er blant andre Dysthe, Svenkerud, Penne og Hertzberg. Haugsteds begrep om «undervisning i muntlighet» og «muntlighet i undervisning» har bidratt til å avgrense og klargjøre temaet for oppgaven. Analysen av datamaterialet viser at alle informantene snakker om at muntlighet har en spesielt viktig plass innenfor samfunnsfag. Når de skal fortelle hvilke strategier og metoder de bruker for å utvikle muntlige ferdigheter, viser det seg at de kanskje likevel ikke er så bevisste på hvordan de jobber med dette. En av informantene skiller seg ut ved å fortelle om opplegg hvor muntlighet er det som er gjenstand for undervisning, heller enn redskap for læring av annet innenfor faget. De tre lærerne er alle bevisste på de stille elevene, og har gjort seg refleksjoner rundt hvordan de kan legge til rette for at disse skal delta muntlig. Det samme kan ikke sies om elevene som allerede er mye muntlig aktive. Gjennom intervjuene kommer det fram at disse elevene sjelden får støtte til å utvikle seg videre fra det nivået de allerede er på. Videre tar analysen for seg hva lærerne opplever som de største utfordringene når det gjelder undervisning i muntlighet. Her trekkes det blant annet fram at det er lite fokus på temaet i utdanning, pensum og skolehverdag, og at det derfor blir opp til den enkelte lærer å lage gode undervisningsopplegg for å trene muntlige ferdigheter. Informantene forteller om en del usikkerhet blant lærerne når de skal vurdere muntlige ferdigheter. Lærerne framhever også at det er en utfordring med de stille elevene som helst ikke vil si noe i plenum. Godt klassemiljø nevnes også som en avgjørende faktor for å få til muntlig aktivitet hos alle elevene.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11475
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDSOS-3980
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Sociology: 220en_US
dc.title"Du ønsker jo en dialog med så mange som mulig". Hvordan lærere jobber for å utvikle elevers muntlige ferdigheter i samfunnsfagen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)