Now showing items 81-100 of 187

    • Lærer - elev relasjonen i videregående skole. Kjernerelasjonen i skolens virksomhet 

      Vangen, Cathrine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-10-31)
      Denne oppgaven omhandler lærernes tanker om betydningen av relasjonen mellom lærer og elev i den videregående skolen i dag. Det å være lærer er en svært viktig og krevende jobb og det er ingen faktor i skolehverdagen som er viktigere for eleven og elevens læring enn læreren. Oppgaven fokuserer på hvordan lærerne selv reflekterer rundt ulike sider av relasjonen mellom lærer og elev. Dette inkluderer ...
    • Simulering som læringsarena. En kvalitativ studie av operasjonssykepleiestudenters erfaring med tverrfaglig simulering som læringsmetode 

      Elvebu, Anne Grete Lilletun (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-11-01)
      Sammendrag Denne masteroppgaven er en kvalitativ intervjustudie med et deskriptiv og utforskende design. Hensikten er å få økt kunnskap og forståelse for studentenes mening og erfaring med tverrfaglig simulering som læringsmetode, et område som er lite beskrevet innen operasjonsutdanning. Operasjonssykepleie har en muntlig tradisjon i overføring av kunnskap og opplæringen har i stor grad blitt ...
    • Pedagogikk og motivasjon. En hermeneutisk fenomenologisk studie av motivasjonelle forhold i skolen 

      Sautter, Michael (Master thesis; Mastergradsoppgave, 1997-08)
    • Det trygge og inkluderende fellesskap. En kvalitativ studie i et alternativt skoletilbud 

      Knutsen, Kristoffer (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-22)
      I avhandlingen undersøkes det hvordan en alternativ skole tilrettelegger opplæringen for elever som ikke helt mestrer elevrollen i normalskolen. Evner ikke grunnskolen å gi elevene tilstrekkelige ferdigheter til å møte storsamfunnet, vil det kunne medføre en negativ spiral for elevene. Tematisk vil jeg berøre forberedelsen til storsamfunnet, men dette er ikke en del av forskningsspørsmålene. ...
    • Den kompetente praksisveileder. En kvalitativ studie av veilederes opplevelse av egen kompetanse 

      Bjørnsdatter, Oda (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av veiledere i skolens opplevelse av egen veilederkompetanse. Oppgaven ser på hvordan praksisveiledere opplever sin kompetanse i begynnelsen av en videreutdanning i veiledningspedagogikk, og hvordan de opplever at denne kompetansen utvikler seg i løpet av utdanningen. Oppgaven bygger empirisk på intervjusamtaler med fire veiledere som tar denne ...
    • ”Jeg føler at eksamen kan komme til å knuse drømmen”. En kvalitativ studie av elevers opplevelse av å ta utdanningsvalg 

      Knutsen, Marte Hallseth; Lund, Annika (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-12)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ intervjustudie av hvordan elever i tredje klasse på videregående skole opplever å ta utdanningsvalg. Empirien ble samlet inn ved å intervjue både elever og karriereveiledere. Elever ble intervjuet i grupper, mens karriereveiledere ble intervjuet individuelt. Sentrale funn var at utdanningsvalget opplevdes som utfordrende og usikkert. Elevene fokuserte i stor ...
    • Adult refugee learners in the Norwegian school system. An exercise in mental contortionism? 

      Tollefsen, Mari (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Are the aims of competence in Social Studies, LK06 applicable to adult refugee learners? This thesis aims to answer this research problem by investigating how different discourse perspectives interfere in the production of text in the classroom, and how connotations to topic relevant words affect academic achievement. Basil Bernstein’s theory on agent and structure offers the main theoretical ...
    • Samisk barneoppdragelse i reindrifta. Læringsprosesser i reindrifta 

      Varsi, Lill-Therese Holm (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-01)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av den samiske barneoppdragelsen i reindrifta. Hensikten med masteroppgaven har vært å undersøke hvem de samiske barna som vokser opp i reindrifta har som betydningsfulle voksne, samt hvordan de lærer gjennom interaksjon med disse voksenpersonene.
    • Masterstudentens opplevelse av veiledning. En kvalitativ studie av masterveiledning 

      Blomsø, Sindre Øyan (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-03)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som har basert seg på semistrukturert intervju av fem informanter. Informantene er masterstudenter som alle har tilknytning til Universitetet i Tromsø. Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan masterstudenter opplever veiledningen de får under masterprosessen, med et fokus på møtet mellom veileder og student. Studien var interessert i å ...
    • Veiledning innenfor arbeidstrening. En kvalitativ casestudie av veiledningsforholdet mellom leder og deltager i arbeidstrening 

      Fagervik, Andreas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-01)
      Formålet med studien har vært å sette fokus på veiledningsforholdet mellom leder og deltager i arbeidstrening. Problemstilling og forskningsspørsmål: Hvordan etableres og gjennomføres et veiledningsforhold mellom leder og deltager i arbeidstrening? Forskningsspørsmålene sentrerer rundt leders opplevelse av å veilede en deltager i arbeidstrening innenfor tiltakets rammer og betingelser, samt ...
    • Bruk av kor som verktøy i attføring. Kan kor introduseres som et metodisk verktøy for å skape mestringsfølelse og motivere mennesker i attføring? 

      Andreassen, Julie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Jeg har gjort en kvalitativ studie av hvordan korsang kan fremme følelse av tilhørighet, mestring og motivasjon hos mennesker i attføring. Attføring kan oppleves som en utfordrende og alvorlig tilstand for de som trer inn i den, og også for utenforstående. For å kunne veilede mennesker som har falt fra skole og arbeid må man finne enkle og effektive metoder for å oppleve mestring. Med korsang vil ...
    • Fra frafall og utenforskap til utdanning og arbeid - en studie om ungdommens vei tilbake i aktivitet 

      Kristoffersen, Ellen Katrine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-30)
      I arbeid som veileder i NAV er det min oppgave å veilede og følge ungdom opp på en slik måte at de raskest mulig kommer tilbake til arbeid eller utdanning. Dette kan være et utfordrende arbeid fordi frafallet fra videregående skoler de siste årene har vært høyt. Min masteroppgave omhandler noen av de utfordringene vi som veiledere i NAV møter med å få ungdom tilbake i arbeid, skole eller annen ...
    • Organisering av inkludering i hverdagen. Hvordan reflekterer kommunalt ansatte som gir råd til skoleverket rundt organiseringen av inkludering i sin kommune 

      Berntsen, Hege (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-06)
      Sammendrag Oppgavens overordnede problemstilling er; Hvordan forstås inkluderingsbegrepet av aktører på kommunalt nivå som har innflytelse på praksisen til de enkelte skolene? Hvilke refleksjoner gjør aktørene seg rundt skolens arbeid med inkludering og hvilken innvirkning opplever de at har på skolens praksis rundt elever med spesielle behov? Oppgaven handler om hvordan representanter i ulike ...
    • Med rom for alle. Tokjønnsmodellen - en faktor som bidrar til ekskludering? 

      Jacobsen, Hilde Jørnsdatter (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-17)
      Oppgavens tema handler i all hovedsak om hvordan mennesker med en spesifikk kjønnsidentitetstematikk opplever møtet med samfunnet og andre mennesker. Jeg har dermed fått anledning til å se nærmere på funksjonen til det binære kjønnssystemet i samfunnet vårt, og i hvilken grad det begrenser levevilkår og livskvalitet hos mennesker med en spesifikk kjønnsidentitetstematikk. Oppgavens problemstilling ...
    • Voksne som stammer sin opplevelse av stammingens- og stammebehandlingens innvirkning på livskvaliteten 

      Kjerstad, Ingvild; Øvrelid, Kathrine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-14)
      Stamming innvirker på mange sider av en persons liv. Personer som stammer kan oppleve det som en utfordring å passe inn i dagens samfunn, fordi de kan oppleve at de skiller seg ut fra sine medelever og kollegaer. Vårt utgangspunkt for masteroppgaven var å få et innblikk i hvordan logopeder kan bidra til at personer som stammer kan oppleve en bedring i sin livskvalitet. Formålet har vært å belyse ...
    • Nyutdannede førskolelæreres opplevelse av den første tiden i yrket. En kvalitativ studie av utdanning og yrkesutøvelse. 

      Kvande, Silje Rossvoll (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan nyutdannede førskolelærere opplever den første tiden i yrket, og hvilke faktorer som har innvirkning på deres opplevelser. Fokuset har vært både på den formelle utdanningen som finner sted ved høyskole/universitet, og den videre kvalifiseringen som skjer i yrkesfeltet. For mange oppleves det første møtet med yrkeslivet som krevende og ...
    • Diskusjonsforum på nett i sykepleierutdanningens praksisveiledning. En kvalitativ studie av kjennetegn ved deltakelse, opplevelser og muligheter for forbedring. 

      Jensen, Catrine Buck (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-13)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av et diskusjonsforum brukt i praksisveiledning av sykepleierstudenter. Hensikten med studien har vært å undersøke kjennetegn på deltakelse og opplevelsen av å delta i et diskusjonsforum, samt mulige forbedringsområder for utvikling av forumet. Analysen av tekstene fra diskusjonsforumet og to fokusgruppeintervjuer viser i store trekk følgende: Studentenes ...
    • Å overleve som lærer. En studie om hvorfor lærere opplever det utfordrende å overleve i lærerrollen 

      Ellingsen, Peggy (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Masteroppgaven tar for seg en intervjustudie om hvorfor lærere opplever det utfordrende å overleve i lærerrollen. Bakgrunnen for studien er at det er mange lærere som forlater eller slutter i yrket, både nyutdannede og erfarne lærer forlater yrket. Det er uro rundt lærerrollen og hvis dette fortsetter vil det bli et samfunnsproblem hvor Norge vil mangle 11.000 lærere i 2020. Trenden viser seg også ...
    • Hvordan avdekkes språkvansker hos flerspråklige barn? Er det god nok kompetanse i barnehage, skole og PPT for å avdekke språkvansker hos flerspråklige barn? 

      Sjøvik, Terese (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-24)
      Innledning: Etter mange år som førskolelærer sitter jeg med et inntrykk av at førskolelærere, lærere og PPT har for lite kompetanse om flerspråklige barns språkutvikling. Denne manglende kompetansen gjør det vanskelig å vurdere flerspråklige barns språk og avdekke eventuelle språkvansker. Jeg ønsker å finne ut hvordan språkvansker hos flerspråklige barn faktisk avdekkes i dag. Teori: Her presenterer ...
    • Dysleksi i høyere utdanning. En kvalitativ studie av fire studiesteders tilrettelegging og to studenters erfaringer 

      Solhaug, Ida Kristine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-17)
      I denne studien har jeg undersøkt hvordan fire universiteter og høyskoler tilrettelegger for studenter med dysleksi og hvordan to studenter opplever tilrettelegging der de studerer. Jeg analyserte de fire lærestedenes hjemmesider og intervjuet to studenter som har dysleksi. Resultatene viste at tilrettelegging ved ulike læresteder er varierende. Noen tilbyr mange former for tilrettelegging både ved ...