Viser treff 181-195 av 195

    • Mitt norske Russland : brudd og kontinuitet i identitetsforvaltningen 

      Wara, Tatiana (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-11-13)
      Avhandlingen tar for seg transformasjonsprosesser knyttet til identitetsforvaltning mellom 2 hjemlige kulturer. Mer presis tar den for seg kontinuitet og brudd i identitetsforvaltningen i dette spenningsfeltet. Teksten drøfter-, hvordan historien sitter fast i oss og hvordan vi forvalter den både når vi opptrer på våre kulturelle hjemme- og bortebaner. Et sentralt tema i masteravhandlinga er opplevelsen ...
    • "Pappa, det er en tysk hund!" : Om kontekstens betydning for utvikling av språk og identitet i tospråklige barns oppvekst 

      Pesch, Anja Maria (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2005-10)
      Oppgaven drøfter hvilke kontekstuelle og relasjonelle aspekter som påvirker tospråklige barns språkutvikling og hvordan språkutviklingen innvirker på barns opplevelse av sin identitet, med spesielt vekt på hvordan en flerkulturell identitet kan utvikles. Teoretisk baserer oppgaven seg på teorier om tospråklig utvikling, som blant annet framstilt i Skuttnabb-Kangas (1981), Øzerk (1992, 2000), Romaine ...
    • Hvordan kystfiskerne lærer i sitt praksisfelt 

      Solum, Benn (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-06-01)
      Gjennom oppgaven har jeg forsøkt å kaste lys over hva som kjennetegner en kystfisker og hvordan han / hun lærer i sitt praksisfelt. Jeg har satt fokus på sentrale aspekt for å vise at disse læringsprosessene i stor utstrekning er situert. Læring ut fra et situert perspektiv handler for fiskerne om deltakelse i de ulike gjøremål i den daglige virksomhet i deres praksisfelt. Det betyr at yrkeskunnskapen ...
    • Hovedtreneren i norsk toppfotball : hvordan skape gode resultater? 

      Gamst, Vegard (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-08-15)
      Oppgaven handler om hovedtreneren i norsk toppfotball. Hovedtreneren er leder for a-lagets spillergruppe, trenerteam og øvrige støttefunksjoner i klubben han er ansatt i. Gruppen han leder blir i oppgaven kalt ”laget”. Problemstillingen er basert på egne erfaringer som spiller i lavere divisjoner og medias fremstilling av toppfotballen, og handler om hvordan leder hovedtreneren laget slik at det ...
    • Læring på arbeidsplassen : en studie av læringsrom i en norsk storbank 

      Persen, Monica Karina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-06)
      Læring har etablert seg som et av de mest sentrale utviklingsbegrep i arbeidslivet. Oppgaven tar for seg arbeidsplassens rom for læring gjennom å se på arbeidsplasslæringens situering og læringsrom. Oppgaven redegjør for noen barrierer eller vilkår som læring på arbeidsplassen er underlagt, og prøver å forstå Bankens læring ut fra skillet mellom singel- og double-loop orientert læring. Oppgaven ...
    • Når tradisjon blir moderne : hva skjer når de unge henter inspirasjon og tar i bruk tradisjoner de eldre har begravd, og hvilke samfunnsmessige reaksjoner oppstår under en generasjonskonflikt som da oppstår? 

      Olufsen, Bodil Ballovara (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-15)
      Hovedfokus i denne oppgaven er ungdom. Disse ungdommene er en "verken - eller - generasjon". Disse ungdommene kan velge friere i sin kultur, i den forstand at de ikke er bundet opp av sedvaner og høyt konfliktnivå når de fatter sine valg i forhold til samisk kultur. Å forvalte en samisk identitet i det bestemte miljøet har sine omkostninger, men å forvalte en fornorsket identitet har en høyere ...
    • Kunsten å koke vann 

      Hansen, Odd-Magne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-06)
      Denne mastergradsoppgaven i pedagogikk handler om det å bli kokk. Her fokuseres det på hvordan en lærer å lage mat som restaurantkokkene. I kontrast til dagens utdanningsopplegg, hvor elevene begynner utdanningen med tradisjonell klasseromsundervisning, argumenteres det her for at kjøkkenet er stedet å starte undervisningen av de som skal bli kokker. Dette blir tydelig når en innser at en faktisk ...
    • Barns trivsel i en døgnåpen barnehage : hvilke påvirkende faktorer kan i denne situasjonen ha betydning for barns trivsel i en døgnåpen barnehage? 

      Sletten, Berit Oddrunn (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-05)
      Oppgaven omhandler barns trivsel i en døgnåpen barnehage. Faktorer som er lagt til grunn er tilknytning, medbestemmelse og selvbestemmelse, samvær med andre barn, kvalifisert personale.
    • En analyse av cannabis subkulturs forestillingsverden og rituelle praksis med fokus på omfang og omkostninger ved intensiv bruk 

      Dahl, Hege (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-05)
      ”En analyse av cannabis subkulturs forestillingsverden og rituelle praksis med fokus på omfang og omkostninger ved intensiv bruk”. Det er forsket lite på intensiv (daglig) cannabisbruk og denne brukens omkostninger. Vi vet ikke hvor mange det er som bruker cannabis intensivt. Er det en marginal del av befolkningen eller en større gruppe? Vi vet heller ikke hvem de daglige brukerne er. Er det personer ...
    • Frafall i den videregående skolen : det 11. skoleår – et hinder i søken etter mening? 

      Galåen, Andreas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-11-15)
      Den fenomenologiske kropp, er den kroppen som bærer våre erfaringer og forventinger. Det er den vi først møter verden med, og som vi kjenner verden på. Hvordan vi tar verden for å være, avhenger av vår kropps tidligere og forventede møter med den. Det første året på videregående skole kan utarte seg som et 11. skoleår for enkelte elever, men i negativ forstand for yrkesfageleven. For de som ikke ...
    • Jenter og seksualitet i brytningene mellom ulike normer i dagens samfunn : en kvalitativ studie av unge jenters opplevelse av seksualitet og ulike normer i dagens samfunn 

      Skommesvik, Siri (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-09-05)
      På grunn av samfunnsendringene, som seksualiseringen kan tenkes å innebære, er det ikke lenger like selvsagt at ungdom følger i tidligere generasjoners fotspor og de kan sies å orienterer seg i et kulturelt landskap med nye og flere valgmuligheter. I denne sammenheng har jeg undersøkt i hvor stor grad tradisjonene kan se ut til å være svekket når det gjelder spørsmål knyttet til seksuelle normer og ...
    • "Se på kunnskapene som vi sitter med som hjelpepleiere. Vi vet jo litt om mye-" : att vara student med hjelpepleierbakgrund i en sjuksköterskeutbildning 

      Mäki, Eva (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-06-01)
      Tema för masteruppsatsen är betydningen av att ha kunskaper i grundläggande omvårdnad som student med hjelpepleierbakgrund i sjuksköterskeutbildningen. Fokus i uppsatsen är tre undersökningsförhållanden. Den första tar för sig vilka kunskapsformer som studenter med hjelpepleierbakgrund har med sig in i sjuksköterskeutbildningen. Den andra synliggöra hur studenter med hjelpepleierbakgrund uppfattar ...
    • Hva skal jeg bli? Om legers valg og opprettholdelse av valg av medisinsk spesialisering generelt og i geriatri spesielt. 

      Antonsen, Stein P. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2007-05)
      Hovedfagsoppgavens mål handler om å finne ut hvilke grunner et utvalg leger har hatt for å velge videre spesialisering etter grunnutdanning som lege. Mer spesifikt hvilke grunner de har for sine valg generelt og hvilke grunner de som har valgt geriatri har hatt spesielt. Videre også hvilke grunner de oppgir for å fullføre spesialiseringen. Det er også et mål å kunne gi noen råd om hva man bør gjøre ...
    • Fra barnehjem til adoptivhjem. Sosialisering, tilknytning og identitet hos utenlandsadopterte 

      Dahlslett, Elise (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2006-06-15)
      I avhandlingen blir momenter som sosialisering, tilknytning og identitetsutvikling sett i lys av barnets bakgrunn fra barnehjemsoppholdet. Empiribidraget til avhandlingen baserer seg på et observasjonsstudie ved et barnehjem i Brasil. Teorien for avhandlingen baserer seg på klassikere som G.H. Mead (1934, 1956) og hans teori om sosialiseringsprosesser og selvet, I. Frønes teori om jevnaldersosialisering ...