Mastergradsoppgaver i pedagogikk: Nye registreringer
Viser treff 81-100 av 195
-
Subtle nuances. Mindfulness
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)This thesis attempts to explore a new meditation concept referred to as ‘self-clarity’ inspired by the diversity in approaching or implementing mindfulness practices, besides variations in anticipated effects derived from the practice between the East and West. Moreover, recent trends in the West show a growing interest in developing tailored mindfulness-based intervention programmes, with themes ... -
Kvalitet i praksis ved barnehagelærerutdanningen? En kvantitativ studie av studenters opplevelser av relasjon til praksisveileder
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-16)Denne masteroppgaven undersøker barnehagelærerstudenters opplevelser av praksisveileder ved en kvantitativ tilnærming. Formålet med oppgaven var å undersøke barnehagelærerstudenters opplevelser av relasjon til praksisveileder, og hvilken sammenheng relasjonens betydning har til deres læringsutbytter. Utvalget består av et tredjeklassekull med barnehagelærere som kan betegnes representativ for ... -
«Jeg føler meg ikke veldig rustet etter fem år på en integrert master i lærerutdanningen, i forhold til hva jeg skal gjøre som lærer». En kvalitativ studie av åtte lærerstudenter sin oppfatning av den integrerte masterutdanningen som grunnskolelærer ved Universitetet i Tromsø – Norges Arktiske Universitet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-07-30)I denne kvalitative masteroppgaven har vi sett på den teoretiske undervisningen som våre informanter, Kull 3, fikk gjennom den integrerte mastergraden i grunnskolelærerutdanningen. Empirien vår ble samlet inn gjennom å intervjue åtte lærerstudenter ved Universitetet i Tromsø –Norges Arktiske Universitet, –Campus Mellomveien. Disse åtte informantene var fordelt mellom klassetrinn 1.-7. og klassetrinn ... -
«Lettere gjort enn sagt». En kvalitativ studie om hvordan det er å leve med stemmevansken spastisk dysfoni - en stemmevanske som tydelig påkaller oppmerksomhet fra omgivelsene.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-25)“Lettere gjort en sagt” handler om hvordan det er å leve med stemmesykdommen spastisk dysfoni som er en tydelig hørbar sykdom. Oppgaven tar også for seg hvordan behandlingen for denne sykdommen påvirker livskvaliteten for disse pasientene. Jeg valgte å jobbe utifra problemstillingen: “Hvordan er det å leve med en sjelden stemmevanske som tydelig påkaller oppmerksomhet for omgivelsene, og hvilken ... -
Hvordan opplever erfarne lærere på 1.- 4. trinn at skolen deres har endret seg de siste 15 årene? Hvordan kan disse endringene forstås i lys av ulike perspektiv på danning?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)De siste 20 årene har det vært en tydelig endring av skolepolitikken inspirert av en nyliberal politikk. Rundt 1990 ble målstyring det nye styringsprinsippet i hele offentlig sektor (Bjordal, 2016 s.1). Målstyring ble ikke innført i skolen på det tidspunktet, det tok noe lengre tid. I 2004 ble de nasjonale prøvene innført i norsk skole. I etterkant trådte den nye læreplanen Kunnskapsløftet (LK06) ... -
Nordnorske distriktsjenters utdanningsreise. En studie av utdanningsmobilitet blant jenter fra utkanten
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-01)Tema for mastergradsoppgaven er utdanningsmobile jenter fra utkanten av Nord-Norge. Informantene i prosjektet har lavt utdannede foreldre, men har selv fullført ei profesjonsutdanning av lenger varighet. Majoriteten av informantene har utdanning innenfor eliteprofesjonene. Barn av lavt utdannede foreldre gjør det generelt sett dårligere i skolen enn barn av høyt utdannede foreldre. Forskjellen ... -
Illusjonen om en nasjon? En studie av det nye Rwanda sitt forsøk på å bygge et fellesskap
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-23). -
Vil du være lamme mæ? Kartlegging og intervensjon for å forebygge isolasjon og ensomhet blant skoleelever. En empirisk studie
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Denne avhandlingen omhandler klassemiljø og forebyggende arbeid for å motvirke isolasjon, mobbing og skolevegring blant elevene. Mangel på relasjoner kan gi negative følger for elevene, både faglig og sosialt. Det relasjonelle klimaet i klasserommet kan medvirke til bedre læring. Avhandlingen fokuserer på hvordan en kan identifisere hvilke elever som er isolerte og/eller sårbare i klassemiljøet, og ... -
Lærer - elev relasjonen i videregående skole. Kjernerelasjonen i skolens virksomhet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-10-31)Denne oppgaven omhandler lærernes tanker om betydningen av relasjonen mellom lærer og elev i den videregående skolen i dag. Det å være lærer er en svært viktig og krevende jobb og det er ingen faktor i skolehverdagen som er viktigere for eleven og elevens læring enn læreren. Oppgaven fokuserer på hvordan lærerne selv reflekterer rundt ulike sider av relasjonen mellom lærer og elev. Dette inkluderer ... -
Simulering som læringsarena. En kvalitativ studie av operasjonssykepleiestudenters erfaring med tverrfaglig simulering som læringsmetode
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-11-01)Sammendrag Denne masteroppgaven er en kvalitativ intervjustudie med et deskriptiv og utforskende design. Hensikten er å få økt kunnskap og forståelse for studentenes mening og erfaring med tverrfaglig simulering som læringsmetode, et område som er lite beskrevet innen operasjonsutdanning. Operasjonssykepleie har en muntlig tradisjon i overføring av kunnskap og opplæringen har i stor grad blitt ... -
Pedagogikk og motivasjon. En hermeneutisk fenomenologisk studie av motivasjonelle forhold i skolen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 1997-08) -
Det trygge og inkluderende fellesskap. En kvalitativ studie i et alternativt skoletilbud
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-22)I avhandlingen undersøkes det hvordan en alternativ skole tilrettelegger opplæringen for elever som ikke helt mestrer elevrollen i normalskolen. Evner ikke grunnskolen å gi elevene tilstrekkelige ferdigheter til å møte storsamfunnet, vil det kunne medføre en negativ spiral for elevene. Tematisk vil jeg berøre forberedelsen til storsamfunnet, men dette er ikke en del av forskningsspørsmålene. ... -
Den kompetente praksisveileder. En kvalitativ studie av veilederes opplevelse av egen kompetanse
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av veiledere i skolens opplevelse av egen veilederkompetanse. Oppgaven ser på hvordan praksisveiledere opplever sin kompetanse i begynnelsen av en videreutdanning i veiledningspedagogikk, og hvordan de opplever at denne kompetansen utvikler seg i løpet av utdanningen. Oppgaven bygger empirisk på intervjusamtaler med fire veiledere som tar denne ... -
”Jeg føler at eksamen kan komme til å knuse drømmen”. En kvalitativ studie av elevers opplevelse av å ta utdanningsvalg
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-12)Denne masteroppgaven er en kvalitativ intervjustudie av hvordan elever i tredje klasse på videregående skole opplever å ta utdanningsvalg. Empirien ble samlet inn ved å intervjue både elever og karriereveiledere. Elever ble intervjuet i grupper, mens karriereveiledere ble intervjuet individuelt. Sentrale funn var at utdanningsvalget opplevdes som utfordrende og usikkert. Elevene fokuserte i stor ... -
Adult refugee learners in the Norwegian school system. An exercise in mental contortionism?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Are the aims of competence in Social Studies, LK06 applicable to adult refugee learners? This thesis aims to answer this research problem by investigating how different discourse perspectives interfere in the production of text in the classroom, and how connotations to topic relevant words affect academic achievement. Basil Bernstein’s theory on agent and structure offers the main theoretical ... -
Samisk barneoppdragelse i reindrifta. Læringsprosesser i reindrifta
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-01)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av den samiske barneoppdragelsen i reindrifta. Hensikten med masteroppgaven har vært å undersøke hvem de samiske barna som vokser opp i reindrifta har som betydningsfulle voksne, samt hvordan de lærer gjennom interaksjon med disse voksenpersonene. -
Masterstudentens opplevelse av veiledning. En kvalitativ studie av masterveiledning
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-03)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som har basert seg på semistrukturert intervju av fem informanter. Informantene er masterstudenter som alle har tilknytning til Universitetet i Tromsø. Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan masterstudenter opplever veiledningen de får under masterprosessen, med et fokus på møtet mellom veileder og student. Studien var interessert i å ... -
Veiledning innenfor arbeidstrening. En kvalitativ casestudie av veiledningsforholdet mellom leder og deltager i arbeidstrening
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-01)Formålet med studien har vært å sette fokus på veiledningsforholdet mellom leder og deltager i arbeidstrening. Problemstilling og forskningsspørsmål: Hvordan etableres og gjennomføres et veiledningsforhold mellom leder og deltager i arbeidstrening? Forskningsspørsmålene sentrerer rundt leders opplevelse av å veilede en deltager i arbeidstrening innenfor tiltakets rammer og betingelser, samt ... -
Bruk av kor som verktøy i attføring. Kan kor introduseres som et metodisk verktøy for å skape mestringsfølelse og motivere mennesker i attføring?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)Jeg har gjort en kvalitativ studie av hvordan korsang kan fremme følelse av tilhørighet, mestring og motivasjon hos mennesker i attføring. Attføring kan oppleves som en utfordrende og alvorlig tilstand for de som trer inn i den, og også for utenforstående. For å kunne veilede mennesker som har falt fra skole og arbeid må man finne enkle og effektive metoder for å oppleve mestring. Med korsang vil ... -
Fra frafall og utenforskap til utdanning og arbeid - en studie om ungdommens vei tilbake i aktivitet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-30)I arbeid som veileder i NAV er det min oppgave å veilede og følge ungdom opp på en slik måte at de raskest mulig kommer tilbake til arbeid eller utdanning. Dette kan være et utfordrende arbeid fordi frafallet fra videregående skoler de siste årene har vært høyt. Min masteroppgave omhandler noen av de utfordringene vi som veiledere i NAV møter med å få ungdom tilbake i arbeid, skole eller annen ...