Show simple item record

dc.contributor.advisorKristansen, Andrew
dc.contributor.authorSørensen, Mette-Lise
dc.date.accessioned2018-01-23T11:08:02Z
dc.date.available2018-01-23T11:08:02Z
dc.date.issued2016-11-01
dc.description.abstractTema for mastergradsoppgaven er utdanningsmobile jenter fra utkanten av Nord-Norge. Informantene i prosjektet har lavt utdannede foreldre, men har selv fullført ei profesjonsutdanning av lenger varighet. Majoriteten av informantene har utdanning innenfor eliteprofesjonene. Barn av lavt utdannede foreldre gjør det generelt sett dårligere i skolen enn barn av høyt utdannede foreldre. Forskjellen mellom de to gruppene er fremtredende på en rekke områder i utdanningssystemet. Personer med lavt utdannede foreldre er underrepresenterte i høyere utdanning, og frafallet er også høyere blant dem. I mitt forskningsprosjekt ønsker jeg å belyse hvorfor de som har statistikken imot seg lykkes. Problemstillingen er som følgende; Hva gjør at noen nordnorske utkantjenter med lavt utdannede foreldre fullfører høyere utdanning? Undersøkelsen baserer seg på kvalitative intervjuer av ni klassereisende kvinner fra distriktet i Nord-Norge. Jeg retter søkelyset mot hva som har påvirket og motivert dem til å gjennomføre en høyere utdannelse, og hvordan de har opplevd møtet med akademia. Gjennom intervjuene kommer det frem at bygdene ser ut til å ”skyve” jentene ut av distriktet, samtidig som de "trekkes" mot det urbane. Det er for lite for dem ”å hente” i distriktet, sett i forhold til fritidstilbud og jobbmuligheter. For jentene har det vært selvsagt at de skulle ta ei utdanning. Familien, med mødrene i spissen, har fungert som pådrivere for deres utdannelsesprosjekt.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/12019
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2016 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3900
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.titleNordnorske distriktsjenters utdanningsreise. En studie av utdanningsmobilitet blant jenter fra utkantenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)