Mastergradsoppgaver i spesialpedagogikk: Recent submissions
Now showing items 101-120 of 253
-
Tourettes syndrom i skolen. En kvantitativ undersøkelse om skoleerfaringer og livskvalitet hos ungdom og unge voksne med Tourettes syndrom
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-14)Denne masteroppgaven er en kvantitativ undersøkelse om skoleerfaringer og livskvalitet hos ungdom og unge voksne med Tourettes syndrom. Innsamling av datamateriale ble gjort ved bruk av kvantitativ metode i form av spørreskjema (survey) og datamaterialet er basert på svar fra N=50 med Tourettes. Deskriptiv statistikk i form av frekvensanalyser og prosentfordeling, ANOVA-analyser og regresjonsanalyser ... -
Tiltak for ekspressive språkvansker hos barn med utviklingshemming - En kvantitativ vokabularintervensjonsstudie
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-19)Barn med utviklingshemming har reduserte kognitive og adaptive ferdigheter (WHO, 2019), noe som videre påvirker språklige ferdigheter (Esbensen & MacLean Jr, 2017). Vansker innenfor ulike områder av språket er vanlig, og variasjonen i gruppen er stor. Innenfor språkets områder regnes vokabular å være en nøkkelferdighet som kan ha betydning for utvikling også på andre språk- og utviklingsområder ... -
Jeg sitter liksom litt fast i klasserommet. Naturen som alternativ opplæringsarena for elever med læringsutfordringer
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-10-31)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som omhandler elevers skolehverdag på alternativ opplæringsarena der opplæringen skjer i hovedsak i naturen. Problemstillingen spør etter betydningen for elevene når de anvender en alternativ opplæringsarena. Teorigrunnlaget viser til utgangspunktet i de ulike begrepene jeg har benyttet meg av i mine forskningsspørsmål som omhandler selvoppfattelse, ... -
Inkludering av barn med særskilte behov gjennom et høstingsprosjekt i barnehagen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Studiens problemstilling er” Hvordan kan et høstingsprosjekt bidra til inkludering av barn med særskilte behov i barnehagen?”. For å utdype problemstillingen min har jeg utarbeidet to forskningsspørsmål: 1. Hvordan forstår førskolelærere begrepene inkludering og særskilte behov? 2. Hvilken oppfatning har førskolelærere om hva de selv gjør for å oppnå inkludering av barn med særskilte behov? ... -
Inkludering av hørselshemmede elever i skolen. En kvalitativ studie av læreres opplevelser knyttet til det å ha en hørselshemmet elev i sin klasse
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)Denne studien viser hvordan fire lærere i grunnskolen tilpasser opplæringen med målsetting om å inkludere hørselshemmede elever i skolen. Oppgaven er blitt til på bakgrunn av et ønske om å utvikle egen kompetanse innenfor fagfeltet. Formålet med oppgaven er å bidra med funn som kan bedre inkluderingsprosessen for denne gruppen elever. Oppgaven tar utgangspunkt i teorier om tilpasset opplæring, ... -
Barns opplevelser i krig. Skolen i møte med barn som har opplevd livstruende hendelser
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)Denne undersøkelsen dreier seg om barns opplevelser i krig, og hvordan skolen kan ivareta og bidra til læring for barn som har opplevd livstruende hendelser i krig. Problemstillingen og tema blir belyst av eldre informanter som var barn under 2.verdenskrig. Som teoretisk fundament presenteres teori om traumer og utvikling av PTSD. Videre trekkes det inn teori om regulering, selvregulering og indre ... -
Læreren sin relasjon til elever som viser en innagerende atferd. En kvantitativ intervjustudie om hva lærere legger vekt på i sin relasjon til elever på barne- og mellomtrinnet som viser en innagerende atferd
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-11-01)Denne kvalitative studien retter søkelyset mot læreren sin relasjon til elever som viser en innagerende atferd i skolen. Problemstillingen er følgende: Hva legger lærere vekt på i sin relasjon til elever som viser en innagerende atferd i skolen? For å belyse problemstillingen har jeg intervjuet fire lærere som har erfaring med å undervise elever som viser en innagerende atferd på barne- og mellomtrinnet. ... -
Hva er potensialet for musikalsk virksomhet i barnehager?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-10-29)En stortingsmelding ca. 10 år tilbake sier om kvalitet i barnehage at «Alle barn skal få delta aktivt i et inkluderende fellesskap.». Nylig vektla Regjeringen at praktiske og estetiske fag, innbefattet musikkfaget, skal styrkes i barnehagen. Ifølge barnehagens rammeplan kan musikk sammen med andre praktiske og estetiske fag legge til rette for opplevelse av deltakelse, tilhørighet og fellesskap. Etter ... -
Kjønnsforskjeller i et spesialpedagogisk perspektiv. En kvantitativ undersøkelse om kjønnsforskjeller blant barn med vedtak om spesialpedagogisk hjelp i barnehage.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-10-30)Det har vært gjort lite studier i Norge om kjønnsforskjeller hos barn med vedtak om spesialpedagogisk hjelp i barnehager. Temaet for denne oppgaven er kjønnsforskjeller i vedtak om spesialpedagogisk hjelp for barn i barnehagen. Studiens problemstilling har vært formulert som en hypotese: «Flere gutter enn jenter får vedtak om spesialpedagogisk hjelp i barnehagen». Videre er det jobbet ut fra to ... -
Jakten på det perfekte barnet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)Oppgaven min handler i hovedsak om systemet rundt barna i barnehagen, og da har jeg et spesielt blikk på barn med atferdsvansker. Jeg har fokus på dagsrytmen i barnehagen, forventninger personalet har til barna og begrepene atferdsvansker og motstand. Jeg utarbeidet meg en problemstilling: "På hvilke måter kan barnehagens dagsrytme ha betydning for barns atferd i barnehagen?" Ut fra egne ... -
Hvordan arbeider personalet i barnehagen for å bidra til livsmestring for barn med utagerende atferd?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt arbeidsmetodene til pedagoger som arbeider i barnehager for å finne ut hva som bidrar til livsmestring for barn med utagerende atferd. Dette er en kvalitativ metode basert på kvalitative intervju. Jeg har utformet forskningsspørsmål for å snevre problemstillingen inn mot barnehagens prioriteringer. Oppgaven har en hermeneutisk tilnærming og analysen er gjort ... -
Høysensitive elever og tiltak for å unngå overstimulering i klasserommet. Hvordan kan læreren tilrettelegge for at elever med et høysensitivt personlighetstrekk skal unngå å bli overstimulert i klasserommet?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)Hvordan kan læreren tilrettelegge for at elever med et høysensitive personlighetstrekk skal unngå å bli overstimulert i klasserommet? I følge forskning er 1 av 5 mennesker høysensitive, noe som tilsvarer 4 elever i en klasse på 20 og 60 elever på en skole med 300 elever. Å være høysensitiv vil si at man tar inn mer stimuli enn normal- sensitive når det gjelder lys, lyd, lukt, berøring og inntrykk. ... -
Spesialundervisning i praksis. En kvalitativ studie av gjennomføring av spesialundervisningen.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)Temaet for studien er gjennomføring av spesialundervisningen. Formålet med studien er å finne ut hvordan pedagogisk personell vurderer spesialundervisningen i praksis. Studien har følgende problemstilling: ”Hva vektlegger pedagogisk personell i forbindelse med gjennomføring av spesialundervisningen?” For utdypelse av problemstillingen er to forskningsspørsmål valgt knyttet til betydningen av ... -
Elevers rapportering av det psykososiale læringsmiljøet i 6. og 7. klasse, og endringer i denne tidsperioden
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-13)Hva rapporterer elever om det psykososiale læringsmiljøet når de går i 6. og 7. klasse, og hva endres i denne perioden Undersøkelsen viser at de fleste elevene har et godt læringsmiljø både i 6. og 7. klasse. Flesteparten av elevene trives sammen med både lærere og medelever, og de fleste rapporterer at tilbakemeldingen fra lærerne er god. Det er imidlertid en negativ utvikling i rapportering fra ... -
Psykisk helsefremmende fellesskap. En kvalitativ studie av hvordan pedagogiske ledere arbeider med inkluderende fellesskap - i et psykisk helse perspektiv.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-11-05)Psykisk helse i hvert møte. En kvalitativ studie om hvordan pedagogiske ledere arbeider med inkluderende fellesskap – i et psykisk helse perspektiv. Høsten 2017 ble revidert utgave av rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver gjeldende (Kunnskapsdepartementet, 2017). Blant annet sier den reviderte rammeplanen at barns psykiske helse skal fremmes i møte med barnehagehverdagen. Videre sier ... -
Låt dem flyga! Alla har rätt till lärande i skolan - En studie om hur särskilt begåvade elever i norsk skola upplevt sin skolgång.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-10-31)Denna uppsats ser på hur särskilt begåvade elever i norsk skola har upplevt sin skoltid med vikt på läromiljö och social miljö. Dessutom ser den på om dessa elever blivit utredda och diagnostiserade för någon svårighet, som kan försvåra identifieringen som särskilt begåvad. Det är en kvantitativ och retrospektiv studie som beskriver hur skolan har uppfattats av respondenterna. Det är en liten ... -
Den sosiale lekens betydning i spesialpedagogisk arbeid i barnehagen. En kvalitativ undersøkelse av pedagogers tanker om og erfaringer med hvordan sosial lek brukes i spesialpedagogisk arbeid i barnehagen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)Denne studien tar for seg følgende problemstilling: Hvordan brukes sosial lek i det spesialpedagogiske arbeidet i barnehagen? Grunnlaget for å svare på denne problemstillingen tar utgangspunkt i en kvalitativ metode med bruk av et intervjudesign. Det er blitt gjennomført sju semistrukturerte intervju med sju pedagoger som arbeider spesialpedagogisk i sju ulike barnehager. Dette for å få en dybdeforståelse ... -
Angst og sjenanse hos barnehagebarn. En kvantitativ studie om hva barnehageansatte vet om angst og sjenanse, og tiltak knytte til forebyggende arbeid for barnehagebarn.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)Masteravhandlingen er en kvantitativ studie om hva barnehageansatte vet om angst og sjenanse, og tiltak knyttet til forebyggende arbeid for barnehagebarn. For å finne svar på denne problemstillingen har jeg sendt ut en digital spørreundersøkelse ved bruk at Nettskjema. Jeg har selv utarbeidet spørreundersøkelsen som har en blanding mellom lukkede og åpne spørsmål knyttet til barnageansattes praksis ... -
Skolemiljø. Med fokus på elevers opplevelse av skolemiljø etter innføring av økt voksentetthet i overgangssituasjoner
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-09)Temaet for denne masteroppgaven er skolemiljø. Vi ønsket å finne ut hvordan elevene på mellomtrinnet opplever skolemiljøet etter at skolen iverksatte et tiltak med økt voksentetthet og endrede rutiner, i overganger som friminutt og spisepauser. Bakgrunnen for tiltaket er mindre positive tilbakemeldinger på skolemiljøet ved vår skole. Vi benytter en kvalitativ tilnærming, da denne metoden kan være ... -
Relasjonskompetanse i barnehagen og barns utvikling av selvregulering. En litteraturstudie
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-11-04)Denne avhandlingen er skrevet som en del av masterprogrammet i spesialpedagogikk ved Universitet i Tromsø. Den omhandler barnehagens utøvelse av relasjonskompetanse og dens betydning for å fremme barnehagebarns evner til selvregulering. Avhandlingen er utformet som en litteraturstudie og tar i bruk avanserte søk i utvalgte databaser for å fremskaffe aktuell empiri. Søket resulterte i funn av to ...