Now showing items 61-80 of 253

    • Psykisk uhelse i barnehage 

      Fagertun, Aminda (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)
      Denne oppgaven handler om psykisk uhelse i barnehagen. Barn som opplever uhelse i form av mindre alvorlige og/eller tilfeldige plager kan også oppleve at det strekker seg over til mer alvorlige og langvarige symptomer som oppfyller kriteriene for en medisinsk eller psykisk diagnose. Disse plagene oppstår ofte i ung alder og atferd knyttet til dette kan observeres i barnehagen. Problemstillingen ...
    • Elever med dysleksi og faglig inkludering 

      Hartvigsen, Ann Hilde (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)
      Elever med dysleksi vil kunne komme i mange vanskelige situasjoner og mislykkes i opplæringsløpet om de ikke får tilrettelegging og hjelp (Buli-Holmberg & Ekeberg, 2016). Dysleksi kan derfor få alvorlige konsekvenser for mulighetene disse elevene har i fremtiden, både utdanning og de påfølgende mulighetene i arbeidsmarkedet (Svendsen, 2016). Digital lese- og skrivestøtte er teknologi som kan støtte ...
    • I hvilken grad bidrar pedagogens kunnskap og forståelse av sosial kompetanse til å redusere atferdsutfordringer i barnehagen? 

      Hansen, Ron-Erlend (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-14)
      I denne kvalitative intervjustudien har hvordan barnehagepedagogen jobber med sosial kompetanse knyttet til atferdsutfordringer hos barn i barnehagen. Samspillsferdigheter er for voksne en selvfølge, men grunnlaget for en persons sosiale kompetanse blir lagt i tidlig alder. De fleste norske barn mellom 1-5 år går i barnehage og må forholde seg til det miljøet på daglig basis. Egne opplevelser ...
    • De stille barnas plass i et utviklingsarbeid 

      Borch, Maren (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-12)
      Masteravhandlingen undersøker om utviklingsarbeidet «inkluderende barnehage- og skolemiljø» kan være til hjelp og støtte for de stille barna i barnehagen. Formålet var å undersøke om dette allmenpedagogiske utviklingsarbeidet kunne ha en innvirkning på de stille barnas atferd, å fungere som et spesialpedagogisk systemrettet tiltak. Problemstillingen til prosjektet er; Hvordan kan utviklingsarbeidet ...
    • Hvordan arbeider pedagoger i barnehagen for å skape gode relasjoner til barn med problematferd? 

      Bakken, Torunn Antila (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-02)
      I denne studien har jeg undersøkt hva pedagoger gjør i barnehagen for å skape gode relasjoner til barn med problematferd. Forskningsspørsmålene mine har snevret oppgaven inn til pedagogers forståelse av barn med problematferd, hva pedagoger gjør for å skape gode relasjoner og hvilke prioriteringer og tilrettelegginger de gjør for å skape et godt psykososialt læringsmiljø. Teorien som danner grunnlaget ...
    • Flerspråklige barn med sen språkutvikling 

      Strand, Elena (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-01)
      I Norge har mange barn en flerkulturell bakgrunn, noe som fører til en økning i antall barn med minoritetsspråklig bakgrunn i barnehager. I de senere år er det satt et økt fokus på tidlig språkstimulerende arbeid i barnehager. Norske og internasjonale studier konkluderer at det er en sammenheng mellom språklige aktiviteter i barnehagen og senere leseferdigheter. Det finnes imidlertid lite kunnskap ...
    • Pedagogisk entreprenørskap som tilnærming til spesialundervisning. En studie om pedagogisk entreprenørskap som arbeidsmåte for yrkesfagelever med generelle lærevansker 

      Solbakken, Anne Randi (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-06-02)
      Dette masterprosjektet søker å finne ut av hvilke gode praktiske arbeidsmåter lærerne bruker for å tilpasse undervisningen for yrkesfagelever med generelle lærevansker. Problemstillingen har som formål å undersøke hvorvidt entreprenørskap som arbeidsmåte er en anvendt pedagogisk arbeidsmåte blant lærerne: Hvordan beskriver lærere pedagogisk entreprenørskap som arbeidsmåte for yrkesfagelever med ...
    • Autisme og læringsmiljø i barnehagen. Tre pedagogers forståelse av autisme og læringsmiljø, og deres tilrettelegging av læringsmiljøet for å ivareta behovene til barn med autisme i barnehagen. 

      Iversen, Sofie Nordheim (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2019-05-14)
      Denne studien handler om hvordan forståelse, meninger og erfaringer tre pedagoger har av et godt læringsmiljø i arbeid med barn med autismespekterforstyrrelser, samt hva de mener er viktig for å skape et læringsmiljø som ivaretar deres behov. Oppgaven tar utgangspunkt i teori som viser hvilke behov barn med autisme har i barnehagen, og hvordan man tilrettelegger for å ivareta behovene og fremme ...
    • Opplevelse av spesialundervisning: «Hvordan opplever elever på mellomtrinnet med dysleksi den oppfølgingen de får etter utredning og enkeltvedtak, og hvordan opplever foreldrene og lærerne deres denne oppfølgingen?» 

      Hofsøy, Kristin (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-13)
      Bakgrunn og formål Med bakgrunn i debatten om spesialundervisning knyttet opp mot Barneombudets rapport fra 2017, og Ekspertutvalgets rapport fra 2018 har jeg ønsket å gjennomføre en egen studie for å undersøke hvordan spesialundervisning oppleves. Elevene i studien er alle diagnostisert med dysleksi, er elev på mellomtrinnet og de har enkeltvedtak og dermed spesialundervisning. Fokuset i studien ...
    • Klargjørende debatt eller polarisering? En argumentasjonsanalyse om saklighet i debatten om manualbaserte programmer og standardisert kartlegging i norsk barnehage 

      Jenssen, Kristine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-10-31)
      I denne oppgaven undersøker jeg hva som preger den akademiske debatten om manualbaserte programmer og standardisert kartlegging i norske barnehager. Forskere på begge sider av debatten hevder de er opptatte av saklighet. Mitt inntrykk er at debatten føres med virkemidler som polariserer og skaper fiendebilder, og at praksis i barnehagen dermed ikke drives videre på et hensiktsmessig vis. I oppgaven ...
    • Lærerens oppfatninger om vokabularutvikling for elever med Down syndrom på videregående trinn 

      Firsova, Svetlana (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-10-29)
      I denne studien har jeg fordypet meg i fenomenet vokabularutvikling og forsøkte å besvare problemstillingen «Hva kjennetegner vokabularutvikling for ungdom med DS på videregående trinn?». Dette er en kvalitativ studie der jeg plasserer meg i konstruktivistisk fortolkende paradigme og har valgt hermeneutisk-fenomenologisk vitenskapsteoretisk tilnærming. I datainnsamlingsprosessen har jeg gjennomført ...
    • Weathering the storm: Children’s resilience against bullying and harassment 

      Hansen, Karl Tobias (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-11-02)
      Resilience is a concept of growing interest in the research field, as well as bullying and quality of life. Resilience has gained rising interest over the past decade because it has capacity for systematically informed prevention and intervention (Elbau et al. 2019). This study looks at data from a former study “Trivsel I Tromsø” with children and adolescence victims to bullying and harassment (N=237) ...
    • Utsatt skolestart - en nødvendig rettighet? 

      Solbakken, Sandra Helen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-11-01)
      Fleksibilitet i skolestartalder har i løpet av de seneste årene fått ny oppmerksomhet i etterkant av Stoltenbergutvalgets forslag om utprøving av fleksibel skolestart (NOU 2019:3). Dette masterprosjektet er en kvalitativ intervjuundersøkelse som omhandler rettigheten til utsatt skolestart. Datainnsamlingen er gjennomført ved semistrukturerte individuelle intervjuer, i hovedsak digitalt, på grunn av ...
    • Hvordan påvirker stressproblemer elevenes skolehverdag- og hvilke type hjelp kan elever få i møte med barne- og ungdomspsykiatrien? 

      Sørum, Ruben (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-17)
      Først og fremst ønsket jeg å få mer kunnskap om temaet stress blant barn og ungdom slik at jeg på best mulig måte kan håndtere slike saker i en framtidig jobb. Stressproblemer blant dagens barn og unge er i vekst og det er derfor et relevant tema. Jeg hadde også et ønske om å undersøke det stadig mer omtalte temaet stress knyttet opp mot skoleelever. Jeg vil legge vekt på hvordan behandlere i BUP, ...
    • Inkludering og elever med vedtak om spesialundervisning. «Inkluderingsjaget» i videregående skole 

      Bergheim, Marit-Sofie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-21)
      Dette masterprosjektet tar for seg fenomenet inkludering og hvordan det arbeides med inkludering i videregående skole. Begrepet inkludering har en sentral plass i politiske styringsdokumenter, men det kommer ikke frem en bestemt måte hvordan begrepet skal tolkes, utføres og håndteres. Målet med oppgaven er å undersøke hva lærere i videregående skole forteller om inkludering av elever som har vedtak ...
    • Tidlig innsats i møte med barn som viser utagerende atferd 

      Methi, Karina Kåsereff (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      Tidlig innsats har stadig fått større oppmerksomhet i oppvekstsektoren. Denne masteravhandlingen setter søkelys mot tidlig innsats i barnehagen, og herunder på barn som viser utagerende atferd. Formålet med dette forskningsprosjektet er å få en innsikt i, og å utdype kunnskapen om pedagogers arbeid med tidlig innsats i møte med barn som viser utagerende atferd. Forskningsprosjektet består av en ...
    • Foreldres erfaringer om åpenhet rundt barns diagnoser. Hvilke erfaringer har foreldre med åpenhet knyttet til sitt barns diagnose? 

      Tessem, Tiril Marie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-20)
      Temaet for min masteroppgave er åpenhet om barns diagnoser. Dette temaet er inspirert etter en opplevelse jeg hadde som vikar på en barneskole, hvor en gruppe barn var nysgjerrig på et annet barn med diagnosen Down syndrom. De spurte meg blant annet om hvorfor eleven alltid hadde en voksen sammen med seg. I etterkant fikk denne hendelsen meg til å reflektere over at det ikke er gitt at barn har ...
    • En inkluderende samlingsstund 

      Tangen, Therese-Marie Storbakk (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-06-04)
      Samlingsstunden, en stund i barnehagen hvor alle samles, en fellesskapssituasjon som ofte består av alle barna og voksne fra samme avdeling. Samlingsstunden kan praktiseres på mange ulike måter fra barnehage til barnehage, og innholdet kan være svært ulikt. Felles for enhver samlingsstund er at det er en fellesskapsaktivitet og at det er et av barnehagens allmennpedagogiske tilbud. Felles for alle ...
    • Barn med utagerende atferdsvansker i barnehagen 

      Nilsen, Hilde Merete (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-21)
      I denne kvalitative intervjustudien har jeg utforsket hvordan barnehagelærere beskriver arbeidet med å gi utviklingsstøtte til barn med utagerende atferdsvansker. Studiens problemstilling er: Hvordan beskriver barnehagelærere arbeidet med å gi utviklingsstøtte til barn med utagerende atferdsvansker? Studien belyser tre forskningsspørsmål: 1. Hvordan forstår barnehagelærere barns utagerende ...
    • Positiv segregering? - Elevers fortellinger om skolehverdagen i spesialpedagogisk base på videregående skole 

      Bertheussen, Thomas Sigurd (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-16)
      «Positiv segregering?» er en kvalitativ studie om elevers beskrivelser av deres hverdag i spesialpedagogiske baser. Formålet med studien er å undersøke elevers subjektive meninger om skolehverdagen i en organiseringsform som av mange er sett på som lite inkluderende. For å undersøke dette ble problemstillingen og forskerspørsmål formulert slik: «Hvordan beskriver elever i videregående skole sin ...