Mastergradsoppgaver i spesialpedagogikk: Nye registreringer
Viser treff 101-120 av 223
-
Den betydningsfulle voksen-barn relasjonen. En kvalitativ studie av hvordan deltakelse i ICDP-veiledning har påvirket barnehagelæreres relasjonskompetanse
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-12)Tema for oppgaven er voksen-barn relasjonen, og den betydningen den har for barns trygghet, trivsel og utvikling. Bakgrunn for forskningsfokus er egen erfaring med deltakelse i ICDP-veiledning (International Child Development Programme), kombinert med det jeg opplever som en utbredt usikkerhet for hvordan forholde seg til barn som sees som utfordrende. Synet på barn, det gjensidige samspillet mellom ... -
Mobbing og psykisk helse. Hvilken innvirkning har mobbing på barns psykiske helse?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-08)Hvilke innvirkninger får mobbeutsatte barn for sin psykiske helse? En stor del av unge i dag, står utenfor arbeidslivet med bakgrunn i psykiske helseplager. Psykiske helseplager som er dokumentert ved legeerklæring fra fastlege. Statistikk gjengitt fra NAV av mottakere som mottar arbeidsavklaringspenger innenfor aldersspennet 18-30 år i 2017, viser at i desember 2017 var det så mange som 20% ... -
Matematikkferdigheter hos barn med familiær risiko for dysleksi. En kvantitativ studie om underliggende faktorer til vansker med matematikk og lesing
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)Skolen møter ofte elever som strever både med lesing og regning, men hva er egentlig årsaken til overlappet mellom lesing og matematikk og vanskene knyttet til begge disse områdene? Basert på tidligere forskning kan det se ut til at både lesing og aritmetikk kan være avhengig av fonologiske prosesseringsferdigheter. Fonologisk bevissthet har vært gjenstand for mye oppmerksomhet innen leseforskning ... -
Dyrebar relasjon. Hvordan kan dyreassistert pedagogikk forbedre relasjoner i skolen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)Sammendrag av «Dyrebar Relasjon» Dyreassistert pedagogikk (DAP) er systematisk og pedagogisk bruk av tiltak med dyr. I denne oppgaven er det undersøkt hvordan skolehunder kan benyttes som et pedagogisk verktøy i relasjonsarbeid gjennom å beskrive hvordan informanter benytter skolehunder til å utvikle sosiale ferdigheter og relasjoner i skolen. Oppgavens formål er å illustrere hvordan skolehunder ... -
Lærere i grenselandet mellom tilpassing og spesialundervisning. Et kvalitativ studie av læreres erfaring med å drive opplæring for flerspråklige voksne gjennom 2. språk i videregående opplæring
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-24)Dette er en kvalitativ studie, basert på semistrukturerte intervju av ti informanter, syv lærere og tre i administrative stillinger tilknyttet voksenopplæringa, videregående nivå. Formålet med studien har vært å undersøke lærernes erfaringer med å drive opplæring gjennom et 2. språk for flerspråklige voksne. Resultatene viser at dette krevende oppgave. Lavt språknivå hos denne gruppen gir de ... -
Språkvansker i barnehagen. Hvordan barnehagelærere avdekker tegn til språkvansker
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-22)Denne studien handler om språkvansker, og tar for seg barnehagelæreres praksis rundt å avdekke tegn til språkvansker hos barn i barnehagen. Studien tar sikte på å belyse noen barnehagelæreres tanker og erfaringer rundt dette temaet. I oppgavens teorigrunnlag presenteres aktuell teori og forskning om språkutvikling og språkvansker hos barn, blant annet kjennetegn for språklig utviklingsforstyrrelse ... -
«En dårlig magefølelse». En kvalitativ studie om mistanker om seksuelle overgrep mot barn
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-10-31)Denne oppgaven omhandler seksuelle overgrep mot barn, med fokus på mistanker om overgrep. Den er basert på en kvalitativ undersøkelse der datamaterialet er innhentet gjennom semistrukturerte forskningsintervju. Det overordnede formål har vært å ta del i fire barnehagelæreres kunnskaper, erfaringer og håndtering i forhold til mistanker om seksuelle overgrep mot barn. Funn i studien viser at samtlige ... -
Implementering av Tidlig Innsats Altamodellen. Hvordan beskriver tre lærere implementeringen av tidlig innsats Altamodellen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-11-01)Denne masteroppgaven sitt tema har sitt overordnede utspring i FNs barnekonvensjon, og hvordan målene i denne, via offentlige dokumenter, er forsøkt operasjonalisert og imøtekommet gjennom en arbeidsmodell initiert av Alta kommune, også kalt Tidlig Innsats Altamodellen. Det overordnende målet er prinsippet om barnets beste. Oppgaven har som mål å undersøke hvordan uttrykk implementeringen av ... -
Opplæringstilbudet til elever med utagerende atferd. Hva forteller lærerne om opplæringstilbudet til barn som viser utagerende atferd?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-12-13)Formålet med denne undersøkelsen var å få bedre innsikt i opplæringstilbudet til barn som viser utagerende atferd, og hvilke praksiser som kommer til uttrykk i skolen. På hvilke måter er viktige elementer som kan betraktes som en forutsetning for et tilfredsstillende opplæringstilbud vektlagt. Utfordringen i skolen er å få til et godt læringsmiljø for den enkelte elev, og i klassen som helhet. For ... -
Å få hjelp til det uhjelpelige. Hvordan unge mennesker opplevde hjelpen etter seksuelle overgrep
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-11-01)Masteroppgaven fokuserer på hvordan man kan avdekke seksuelle overgrep, og hvordan unge mennesker utsatt for seksuelle overgrep opplevde hjelpen de fikk i etterkant. Studien tar for seg ulike hjelpepersoner; familie, venner, skole og ulike instanser. Teorigrunnlaget er fra tidligere forskning om seksuelle overgrep, samt forskning rundt traumatisk stress og traumer, resiliens og posttraumatisk vekst. ... -
Autisme og flerspråklighet. Hvordan er den språklige situasjonen for flerspråklige familier med barn med ASF i Norge?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-11-02)Denne masteroppgaven omhandler flerspråklige familier i Norge som har et barn med autismespekterforstyrrelser (ASF). Det blir stadig flere barn i Norge som også er en del av minoritetsfamilier, innvandringsfamilier og andre familier som forholder seg til flere språk i hverdagen. Det er i dag mange som forsker på ulike felt innenfor autismespekterforstyrrelser, men innenfor temaet ASF og flerspråklighet ... -
”Vi og de andre” Lærernes arbeid med elev-lærer relasjonen for å ivareta psykisk helse hos enslige mindreårige asylsøkere, utfordringer i undervisningen, samt inkludering i praksis
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-14)Temaet for studien er læreres arbeid med elev-lærer relasjonen for å ivareta psykisk helse hos enslige mindreårige asylsøkere, utfordringer i undervisningen, samt inkludering i praksis. Skolen er et sted hvor barn og unge tilbringer mye tid. Lærerrollen har utviklet og endret seg mye i et historisk perspektiv. Lærerne underviser for enslige mindreårige asylsøkere i rene innføringsklasser. Gjennom ... -
Etter kartleggingene i matematikk. En kvantitativ undersøkelse i grunnskolene
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Resultater fra nasjonale og internasjonale kartlegginger viser mange norske elever har svake prestasjoner i matematikkfaget. Det er en samfunnsutfordring at elever som strever i faget ikke blir identifisert og fulgt opp tidlig med effektive tiltak. Formålet med denne studien er å undersøke hva lærere foretar seg når gjennomførte kartlegginger viser at elever har svake resultater. Studien undersøker ... -
«Jeg tror han vet at okei, nå skal jeg være forberedt på overraskelser». Hvilke kvaliteter i søskenrelasjonen bidrar til utviklingsstøtte og meningsdannelse for mennesker med medfødt døvblindhet?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Dette casestudiet fokuserer på hvordan søskenrelasjonen kan bidra til meningsdannelse for mennesker med medfødt døvblindhet. Dets bakgrunn er kvalitativ, og preget av et sosialkonstruksjonistisk ståsted. Jeg ønsker se på hvordan karakteristikkene som kjennetegner det å være søsken, potensielt kan innebære et nytt og spennende perspektiv på partnerkompetanse. Videre er et sentralt formål å belyse en ... -
Barnehagebarns kunnskap om kropp, seksualitet og følelser. Forebygging av seksuelle overgrep
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Denne studien tar for seg å undersøke på hvilken måte barnehagebarns kunnskap om kropp, seksualitet og følelser kan virke forebyggende mot seksuelle overgrep. I tillegg undersøker den hvordan barnehageansattes holdninger kan innvirke på det forebyggende arbeidet i barnehagens praksis. Teorigrunnlaget for oppgaven presenterer aktuell teori og forskning som omhandler barns seksuelle og følelsesmessige ... -
Trafikkopplæring for elever med sosiale vansker. Gis det noen form for spesialundervisning innenfor trafikkopplæring til elever med sosiale vansker?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Denne oppgaven handler om hvorvidt elever med sosiale vansker får noen form for tilrettelagt undervisning innenfor trafikkopplæring. For å finne ut det har jeg foretatt en kvalitativ undersøkelse, hvor jeg har intervjuet tretten trafikklærere. Spørsmålene som har blitt stilt er hvorvidt trafikklærerne tilrettelegger undervisningen spesielt ut i fra disse elevenes behov. Sosiale vansker i denne ... -
De små barna og den "vanskelige" samtalen. Barnehagelærernes erfaringer og utfordringer med det forebyggende arbeidet mot seksuelle overgrep
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Sammendrag. Tittel: De små barna, og den «vanskelige» samtalen. En kvalitativ studie av hvordan barnehagen kan jobbe forebyggende mot seksuelle overgrep. Forfatter: Jill-Heidi Antonsen. Formålet med denne oppgaven har vært å finne ut hvilke erfaringer og tanker pedagoger sitter med når det gjelder det forebyggende arbeidet mot seksuelle overgrep i barnehagen, samt hvorvidt enkle hjelpemidler ... -
Sosial mestring. Hva er den beste hjelp fra læreren?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Sammendrag Min målsetting med denne studien er å bidra til ei bevisstgjøring av betydningen læreren har i forhold til å gi elevene den beste hjelpen til sosial fungering og til og lykkes sosialt. I denne studien er problemstillinga hvordan læreren best kan hjelpe barn til å mestre sosialt gjennom analyse, tolkning og drøfting av samtaler med lærere og ut fra gransking av deres studieplan. For å ... -
Engstelige og usikre barn og unge. Strukturerte veiledningssamtaler
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-11)Samfunnet byr på økte muligheter og en kan få en oppfatning av at barn og unge stilles overfor andre krav nå enn tidligere. Kravene dreier seg i større grad om prestasjoner, og at en må forholde seg til ulike miljøer. Det er ikke alltid kravene er definerte, men ulike miljø har sine normer. Noen ganger kan det kanskje være vanskelig for barn og unge å vite hva som fører dem frem til de ulike kravene. ... -
Sosial inkludering av en elev med ASF i den ordinære skolen. Hvordan opplever og arbeider lærere i ett lærerteam med sosial inkludering av en elev med ASF i den ordinære klassen?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-06-30)Denne oppgaven er en kvalitativ studie som tar for seg et lærerperspektiv. I en inkluderende skole ligger det føringen til at alle elever skal være deltager sammen med sine medelever i skolehverdagen. En ASF-diagnose vil for en elev med ASF gi vanskeligheter med å forstå det sosiale samspillet som utarter seg i den inkluderende skolen. Hovedintensjonen med denne forskningen er å søke kunnskap om ...