Mastergradsoppgaver i spesialpedagogikk: Nye registreringer
Viser treff 161-180 av 253
-
Fra brannslukker til proaktiv voksen. - De Utrolige Årenes potensial for å bidra til å sikre elevers rett til et godt psykososialt miljø.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-06-01)Denne oppgaven har til hensikt å frembringe kunnskaper om «De Utrolige Årene», da med spesiell vekt på lærerprogrammet. Det har de siste årene også vært et stort fokus på elevers psykososiale miljø i skolen. Denne oppgaven har hatt som mål å se på om lærerprogrammet har potensiale til å bidra til å sikre elevers rett til et godt psykososialt miljø i grunnskolen. I dette arbeidet er litteraturstudie ... -
"Dem må være i min verden". En kvalitativ studie om veiledning mellom PP-rådgiver og lærere
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-04)Bakgrunn og formål: Tema for dette studiet er hvordan veiledning kan bidra til læring for lærere. Lite visste jeg om spesialpedagogikk da jeg startet på studie, master i spesialpedagogikk. Jeg begynte på min videreutdanning straks jeg var ferdig med grunnskolelærerutdanningen 1-7 klasse. Underveis i grunnutdanningen fikk vi så vidt innblikk i spesialpedagogikk, svært lite, men nok til at jeg så ... -
Samarbeid mellom barnehagen og PP-tjenesten. Et innblikk i barnehagelærerens erfaringer.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-04)I dag blir det satt større fokus på å fange opp og tilrettelegge i barnehagen for å forebygge lærevansker i skolen. I St.meld. nr. 19 (2015-2016) blir dette arbeidet løftet opp som en utfordring i dagens barnehage. Til tross for arbeidet med tidlig innsats «er det fremdeles en utfordring at barn som strever, ikke oppdages tidlig nok og at barn dermed ikke får tidlig nødvendig hjelp og støtte» (s. ... -
Autismespekterforstyrrelser og livskvalitet. Hva er livskvalitet i relasjon til autismespekterforstyrrelser?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)Det er stadig økende mengde forskningslitteratur på livskvalitet i relasjon til autismespekterforstyrrelser (ASF). Det synes å være felles konsensus vedrørende den nære tilknytningen mellom livskvalitet og livsløp (utfall). Behovet for nyansering av begrepet er sentralt, i kombinasjon med bedre måleverktøy. Majoriteten av mennesker med ASF rapporterer dårligere livskvalitet enn mennesker uten. ... -
Sosial inkludering for elever som viser utagerende problematferd i skolen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-15)Temaet for studien er sosial inkludering for elever som viser utagerende problematferd i barneskolen. Metoden bygger på kvalitative intervjuer av seks lærere og én rektor i samme kommune. Problemstillingen lyder som følger: Hvordan jobber lærere i ulike barneskoler med sosial inkludering for elever som viser utagerende problematferd? Studiens funn viser at lærerne legger stor vekt på deltakelse ... -
Mobbing i barnehagen. Hvordan barnehagepersonalet oppfatter begrepet mobbing og hvordan mobbing i barnehagen kan forebygges
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-15)Denne studien tar for seg forståelsen av mobbebegrepet i barnehagen og hvordan mobbing i barnehagen kan forebygges. Studien tar sikte på å belyse barnehagepersonalets tanker og erfaringer i forhold til å anvende mobbebegrepet i barnehagen, samt frembringe nyttig informasjon om hvordan mobbing kan forebygges. I oppgavens teorigrunnlag presenteres aktuell teori og forskning om mobbebegrepet og ... -
Hva skjer med skole-hjemsamarbeid når hjem erstattes av barnevernsinstitusjon? En kvalitativ studie av samarbeidsrelasjonen mellom ungdomsskole og barnevernsinstitusjon.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-14)Denne oppgaven handler om samarbeidsrelasjonen mellom ungdomsskole og barneverninstitusjon. Oppgaven tar sikte på å belyse sentrale aspekter rundt samhandlingen mellom disse to organisasjonene. Problemstilling lyder: ”Hva skjer med skole-hjemsamarbeid når hjem erstattes av barnevernsinstitusjon?”. Oppgaven har som formål og belyse de tema og fenomener ansatte i ungdomsskole og barnevernsinstitusjon ... -
"Jeg skulle stille opp og de skulle kurse meg". En fokusgruppeundersøkelse med unge voksne som både har erfaringer med frafall i videregående skole og tiltak for å komme tilbake til skole eller jobb
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-13)Denne studien tar for seg unge voksne som er falt ut av skole eller jobb. Frafallsprosenten blant ungdom i videregående skole har ligget stabilt høyt over tid. Det har vært forsket på årsaker og lansert teorier om hvorfor det forholder seg slik og mange svar er framholdt funnet i ungdommenes bakgrunn, kjønn, oppvekst og utbytte av tidligere skolegang. Det som har fanget min interesse er løsningsorienterte ... -
Barnehageansattes arbeid med forebygging og avdekking av seksuelle overgrep
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)Hensikten med studien å undersøke i hvilken grad de ansatte i barnehagene arbeider med å forebygge og avdekke seksuelle overgrep mot barn. Det er også ønskelig at den ferdige avhandlingen kan bidra til refleksjon over egen praksis for de som arbeider med barn, samt gi et innblikk i hvilken grad barnehageansatte arbeider med temaet. Derfor er problemstillingen som følger; I hvilken grad og hvordan ... -
"Det er fint å bli spurt". En kvantitativ studie av sammenhengen mellom psykisk helse og mobbing hos barn og ungdom.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-13)Problemstilling og forskningsspørsmål belyser sammenhengen mellom mobbing og psykiske helse hos barn og unge. Forskjeller mellom kjønnene er sentral, søkelyset settes på psykiske vansker. En kvantitativ studie med kritisk realistisk tilnærming. Utvalget er elever (4.-10-trinn) fra fem skoler i en nord-norsk by. Studien er en tverrsnittstudie. Spørreskjema: SDQ og ˮOpplevelser av å bli mobbetˮ. ... -
At nå nye højder. Deltagelse på Arctivity. Hvordan risikosportaktiviteter bidrager til mestring og mening hos mennesker med fysiske funktionsnedsættelser
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-13)Dette studie fokuserer på hvordan mennesker med fysiske funktionsnedsættelser oplever mening og mestring ved klatring. Forskningsstudiet har et kvalitativt design og er inspireret af fænomenologien og dens filosofiske udgangspunkt for at forstå andre menneskers livsverden. Datamaterialet og empirien blev skabt og indsamlet i løbet af en uges ophold på Arctivity i sommeren 2015. Arctivity er et ... -
"Ka! Er du å same?" Et nordsamisk revitaliseringsprosjekt. Påvirkes deltakernes ulike bakgrunn deres framtreden og tilnærming til prosjektet? Svarer aktivitetene i prosjektet til deltakernes behov og forventninger?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)Denne avhandlingen er en kvalitativ studie av et nord-samisk revitaliseringsprosjekt. Det er et prøveprosjekt hvor hensikten er å hjelpe familier til å aktivisere språket og gjøre det mer levende i hjemmet. Målgruppa er familier med barn som har samisk i skolen og barnehagen, med behov for språkstimulering fordi de ikke har samisk som hovedspråk hjemme. De må oppsøke samiske miljøer utenom skole/ ... -
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste. En kvalitativ studie av pedagogiske lederes oppfatninger av samarbeidet med barneverntjenesten
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-12-13)Denne mastergradsoppgaven omhandler temaet samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste. Problemstillingen for oppgaven er: «Hvilke oppfatninger har pedagogiske ledere i barnehagen om samarbeid med barneverntjenesten?». Det er benyttet kvalitativ tilnærming med intervju som metode. Jeg har intervjuet tre pedagogiske ledere som er ansatt i tre ulike barnehager. Områdene jeg ønsket å avdekke var ... -
Pedagogiske ledere og assistenter som språklige forbilder
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-12-14)Tema for denne masteroppgaven er pedagogiske ledere og assistenter som språklige forbilder for barn i alderen 0-3 år. Problemstillingen er; ”Hva forstår barnehagelærere og assistenter med språk og språkutvikling i barnehagen?”. Undersøkelsen tar for seg teorier og nyere forskning som underbygger viktigheten av å være et godt språklig forbilde, for de minste barna i barnehagen. Forskningen belyser ... -
Arbeid for ungdom med utviklingshemning. Er det en visjon – eller et forutsigbart mål? Forslag til arbeid med en bedre overgang mellom skole og arbeidsliv for denne elevgruppen.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-22)Masteroppgaven er en teori studie om overgangen fra videregående skole mot arbeidsliv for elever med lett eller moderat psykisk utviklingshemming. Elevene har behov for forutsigbarhet, kontinuitet og struktur, og de har ønsker om hva de skal jobbe med som all annen ungdom. Som rådgiver, og tidligere faglærer, har jeg erfart at overgangen fra skole til arbeidsliv ikke er enklere i 2015 enn den var i ... -
Når mobbingen er stoppet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-12-15)Tidligere forskning har vist at mobbing kan få mange, alvorlige og langvarige konsekvenser for offeret. Elever utsatt for mobbing kan ha en høynet risiko for å utvikle sosiale og faglige vansker. En positiv lærer-elev-relasjon kan muligens være en beskyttelsesfaktor og kompensere mot effekten av mobbingen. Min hensikt med denne studien er å undersøke hvordan mobbeoffer oppfatter at skolen legger til ... -
Mind the Gap
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-12)Individuell opplæringsplan (IOP) er et offisielt og juridisk dokument som skal bidra til å sikre elever i spesialundervisning et forsvarlig opplæringstilbud som er likeverdig med det ordinære opplæringstilbudet. Spesialundervisning skal organiseres ut i fra elevens særlige behov med mål om at enkelteleven, likeverdig med andre elever, skal få utviklet sitt potensiale og ressurser slik Opplæringsloven ... -
Tiltak mot bortvalg. En kvalitativ undersøkelse blant elever som har vært nær ved å slutte på videregående skole
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-12) -
En del av helheten? Hvordan elever med høy måloppnåelse opplever å være faglig inkludert
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-06-17)Formålet med denne case-studien er å undersøke om elever med høy måloppnåelse opplever faglig inkludering i skolehverdagen sin og elevens opplevelse av lærerens rolle for motivasjon av læring. Elevenes synspunkter på hvordan de selv mener skolen best kan tilrettelegge i best mulig grad for at elever med høy måloppnåelse oppnår mestring og utfordringer på sitt nivå. Hva er faglig inkludering i et ... -
Klasseledelse og undervisningsforstyrrende atferd. Hvordan arbeider lærere gjennom klasseledelse for å sikre elever med undervisningsforstyrrende atferd inkluderende og tilpasset opplæring
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-06-13)Problemformuleringen søker svar på hvordan lærere arbeider gjennom klasseledelse for å sikre elever med undervisningsforstyrrende atferd inkludering og tilpasset opplæring. Undersøkelsen er kvalitativ med en fenomenologisk og hermeneutisk tilnærming. Datainnsamlingsmetoden er intervju av tre kontaktlærere på femte til syvende klassetrinn. Funnene viser at lærerne arbeider aktivt for å hindre at ...