Viser treff 201-220 av 253

    • Bedre læringsmiljø! Hvordan? En studie av hvordan lærere tenker at de arbeider for å skape god relasjon til sine elever. 

      Sandberg, Solveig (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-30)
      En studie av tre læreres subjektive oppfattelse av hvordan de arbeider med lærer-elev relasjon begrenset til; lærers syn på relasjon i forhold til god klasseledelse, lærers støtte av elever, lærers oppfattelse av sin rolle i forhold til elevenes trygghet og tillit, elevenes motivasjon og engasjement i egen læring, og om lærere/skolen har relasjon som tema på felles arbeid. Studien er kvalitativ ...
    • Hvordan fremstår kommunikasjon i klassen når en av elevene bruker alternativ- og supplerende kommunikasjon? 

      Martinsen, Bente Margrethe (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-13)
      Studiens problemstilling er: «Hvordan fremstår kommunikasjon i klassen når en av elevene bruker alternativ- og supplerende kommunikasjon». Jeg har i studien hatt spesiell fokus på kommunikasjon som skjer rundt det faglige i klasserommet, og har begrenset studiene til å se på kommunikasjon i form av spørsmål, svar og kommentarer. Skolen hvor jeg fikk anledning til å gjennomføre mine observasjoner ...
    • En rocka arena for sosial utvikling. En kvalitativ studie av rockebandet som arena for utvikling av sosial kompetanse hos ungdom med sammensatte lærevansker 

      Kristoffersen, Magnus Langseth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-11-13)
      Denne oppgaven handler om utvikling av sosial kompetanse og på hvilke arenaer man kan se en slik utvikling. Sosial kompetanse er noe man opparbeider seg gjennom oppveksten ved blant annet å samhandle og samarbeide med andre mennesker i ulike situasjoner og på ulike arenaer. Musikk er en slik arena hvor man for eksempel i et band samarbeider om begrepet samspill for å sammen formidle et felles budskap ...
    • De Utrolige Årenes skole- og barnehageprogram. Muligheter og begrensinger. Implementering og bruk gjennom fem ansattes opplevde erfaringer. 

      Kjelstrup, Marianne Alexandersen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-10-31)
      Formålet med denne studien har vært å undersøke nytten av De Utrolige Årenes Skole- og barnehageprogram. Denne nytten har vært undersøkt i en kvalitativ studie om implementering og bruk gjennom fem ansattes opplevde erfaringer. Prosjektet tar utgangspunkt i at uro og atferdsproblemer preger mange norske klasserom, og er et dilemma som stadig bringes på bane. Det er sammenheng mellom læringsutbytte, ...
    • "Den største gaven jeg kan gi mine elever, er at jeg ser, hører og forstår dem". Lærerens rolleforståelse av krisehåndtering innenfor en pedagogisk kontekst 

      Gudmundsen, Anja Merete Karlsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-01-17)
      Denne avhandlingen omhandler pedagogers arbeid med kriserammede elever. På skolen oppholder det seg til en hver tid elever som har opplevd kriser i livet. De dramatiske hendelsene kan skape negative reaksjoner hos eleven, noe som endrer elevens læringsforutsetninger ved at elevens kapasitet til å lære reduseres. Slike pedagogiske konsekvenser må lærerne forholde seg til og legge opp undervisningen ...
    • Arbeid med barn med særskilte behov og barn i krise; En kvalitativ studie i en SOS-barnehage i Sør-Afrika 

      Meyer, Christel (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-15)
      Formålet med denne masteroppgaven er å gjøre en beskrivende kvalitativ studie av lærerrollen i en SOS-barnehage som har mange års praktisk erfaring med å arbeide med barn som har blitt forlatt, utsatt for omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep, barn som er berørt av rusmisbruk og HIV/AIDS i nær familie. Oppgaven omhandler lærernes opplevelse av sin egen rolle og rammene rundt barnehagen i arbeid ...
    • "Hvordan opplever styrere i tre barnehager det å oppdage barn med sosiale og emosjonelle vansker i barnehagen?" 

      Kjæreng, Mette Skansen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-15)
      Oppgaven har som tema sosiale og emosjonelle vansker hos barn i barnehagen. Jeg har undersøkt hvordan styrere i tre barnehager opplever det å kunne avdekke sosiale og emosjonelle vansker hos barn i barnehagen. For å bli mer spisset har jeg har valgt å se om styrerne ser på språkvansker og sosiale og kulturelle forskjeller i lys å av å oppdage barn med sosiale og emosjonelle vansker i barnehagen. ...
    • Estetiske fags betydning for læring og dannelse. Hvordan kan lærere bruke estetiske fag for å fremme læring og dannelse i grunnskolen? 

      Monsen, Lin-Ingvild Holmgren (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-12-15)
      Gjennom min master oppgave i spesialpedagogikk og tilpasset opplæring, har jeg sett på estetiske fags betydning for læring og dannelse. Jeg har ønsket å finne ut noe om hvordan lærere kan bruke estetiske fag for å fremme læring og dannelse i grunnskolen. Jeg har sett på hvordan de estetiske fagene kan fremme inkludering og skape motivasjon, og styrke elevenes selvbilde som en del av dannelsesprosessen. ...
    • Tilpasset opplæring : Samisk som andrespråk i grunnskolen 

      Klemetsen, Inger Anne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-12-16)
      Fokuset ligger på erfaringene til samisklæreren som underviser i samisk som andrespråk utenfor de samiske kjerneområdene.Hvilke faktorer ser lærerne må være oppfylt for at de skal få til en best mulig samiskundervisning i de kommunene og hvordan tolker de metodene de bruker i undevisningen.
    • Inkludering i barnehage i Norge og Russland : en komparativ studie av hvordan pedagoger i barnehage opplever at barn med særskilte behov inkluderes i barnehage 

      Poryadina, Arina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-12-14)
      Inkludering i Norge og Russland. En komparativ studie av hvordan pedagoger i barnehage opplever at barn med særskilte behov inkluderes i barnehage. Formålet med min oppgave er å gjøre en kvalitativt orientert sammelignende studie av forestillinger om fenomenet inkludering blant norske og russke barnehagelærere. Oppgaven forsøker å gi et bilde på hvordan det arbeides med inkludering i forsjellige ...
    • Hvordan blir undervisningen lagt til rette for de spesielt flinke elevene i småskolen? 

      Brox, Elisabeth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-12-15)
      Etter mine erfaringer i skolen mener de fleste lærerne at tilpasset opplæring er viktig, men at det på samme tid er vanskelig å få omsatt dette i praksis. Etter min mening er det utfordringer med tilpasset opplæring både for de svake og for de spesielt flinke elevene fordi lærere ofte ser at elever faller igjennom Når man snakker med lærere oppgir de ofte ressursmangel som grunn for at det er vanskelig ...
    • Et barn i dine hender - en undersøkelse av ICDP-programmets potensial for å utvikle relasjonskompetanse i skolen 

      Krøyserth, Agnethe Ingvild Linnes (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-31)
      Funn: De fem informantene har gitt informasjon om hvilke inntrykk fra programgjennomføringen som har uthevet seg, om innholdet i filmene, om ny og gammel kunnskap, om bevissthet, tanker og holdninger. De har også gitt informasjon om endringer i praksis, verktøy i samtale, og refleksjoner over de tre dialogene, i forhold til egen hverdag. Oppsummering: Resultatene i undersøkelsen viser at det har ...
    • Ervervet døvblindhet og arbeidsliv 

      Lund-Hansen, Anelin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-15)
      Det finnes lite forskning på området ervervet døvblindhet og arbeidsliv. I spesialpedagogisksammenheng vil døvblinde representere en minoritetsgruppe som risikerer å bli ekskludert, med mindre vi kan tilrettelegge for deltakelse. Grunnen til at dette vil være relevant å belyse, er at personer som får diagnosen sent kan da ha vært gjennom et utdanningsløp, de står ferdig utdannet, og klar for å komme ...
    • Tidlig innsats ved matematikkvansker - Matematikklæreres erfaringer med matematikkvansker og regneprøven 

      Tønnessen, Ida Elisabeth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-12-10)
      Studiens problemstilling er: «Hvordan kan matematikklæreren bidra til tidlig innsats for elever med matematikkvansker?» Jeg har i studien hatt et særlig fokus på obligatorisk kartleggingsprøve i tallkunnskaper og regneferdigheter for 2. trinn (Regneprøven). For å utdype problemstillingen ble tre forskningsspørsmål formulert: Hva er lærerens erfaringer med Regneprøven? Hva legger læreren i begrepet ...
    • "Vi er like mye sosialarbeidere som lærere": Pedagogers opplevelse av å kunne ivareta psykisk helse hos barn og unge med flyktningbakgrunn 

      Skogstad, Julie Mari (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-02-01)
      Bakgrunn, formål og problemstilling: Forskning viser at psykiske plager og lidelser er en av de største helsemessige utfordringene vi står overfor i samfunnet vårt. Konsekvensene for den enkelte som rammes, kan vise seg i form av funksjonsnedsettelser på flere livsområder. I tråd med regjeringens satsing på psykisk helse hos barn og unge, har skolen blitt utpekt som en viktig forebyggingsarena. ...
    • Problematisk skolefravær - Fra vegring mot deltakelse og involvering. - I hvilken grad kan pedagogen påvirke elever med problematisk skolefravær mot en mer deltakende og involvert skolehverdag? 

      Kristiansen, Linda Marie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-11-01)
      Elever med problematisk skolefravær er lite synlige i skolene og samfunnet. Denne masteroppgaven retter fokus mot disse elevene og hvorvidt pedagoger kan påvirke dem mot en mer deltakende og involvert skolehverdag. For å gjøre dette har jeg valgt et litteraturstudium som arbeidsform og har sett på Antonovskys ”indivets opplevelse av sammenheng” (OAS), transaksjonsmodellen for forståelse av ...
    • LP-modellen - Erfaringer med fokus på lærergruppearbeid, problematferd og utvikling av egen praksis 

      Tangvik, Vigdis Abelvik (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-10-31)
      Tema for masteroppgaven er læreres erfaringer med LP-modellen (Læringsmiljø og pedagogisk analyse). Problemstillingen er: Hvordan opplever lærere arbeidet med LP-modellen, og har det hatt innvirkning på deres praksis? Formålet er å beskrive erfaringer fra lærergruppene, hvilken innvirkning LP-modellen har hatt på forståelsen for problematferd, og om den har hatt innvirkning på deres og skolens ...
    • Vi sees på Facebook: vennskapsforhold mellom unge ansatte og lett utviklingshemmede ungdommer på Internett 

      Bondarenko, Elena V. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-12-04)
      Temaet for denne oppgaven er vennskapsforhold mellom unge ansatte og lett utviklingshemmede ungdommer på Facebook. Vennskapsforhold mellom ansatte og brukere er et komplisert tema, som inkluderer både etiske og psykologiske spørsmål. Studier viser at ansatte har forståelse over sin egen rolle i samhandling med brukere på arbeidsplass. Hva skjer med forståelse av sin rolle hos ansatte når samhandlingen ...
    • Lærergrupper, systemteori og relasjonskompetanse 

      Østvik, Kristin Forfang Raae (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-11-01)
      Tema for denne masteroppgaven er læreres arbeid med LP-modellen (LP står for læringsmiljø og pedagogisk analyse) og om dette arbeidet er med på å utvikle deres relasjonskompetanse. Sentralt i LP-modellen settes fokus på lærer-elev relasjonen og elev-elev relasjonen som betydningsfulle faktorer for elevtrivsel og læringsmiljø. Ved bruk av en analysemodell skal lærerne vurdere disse faktorene samt ...
    • "Hvilken sammenheng er det mellom talespråklige ferdigheter i førskolealder og avkodingsvansker i lesing, og hvilke betingelser synes eventuelt å fremme eller hemme denne utviklingen?" 

      Larsen, Tove (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-15)
      Gode leseferdigheter er grunnlaget for å tilegne seg kunnskaper i alle fag, og nødvendig for å lykkes i de fleste situasjoner. Ut i fra større internasjonale studier vet man i dag at det er en sammenheng mellom utvikling av talespråklige ferdigheter i førskolealder og senere skriftspråklige ferdigheter. Man har også kunnskap om ulike betingelser som kan påvirke utviklingen av disse ferdighetene. ...