Mastergradsoppgaver i organisasjons- og ledelsesvitenskap: Nye registreringer
Viser treff 181-200 av 212
-
Hva er god krisehåndtering? : empirisk illustrasjon av krisehåndtering som planlegging og tilpasning
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-06)Temaet for denne avhandlingen er spennende fordi planleggingen av en beredskapsplan kan i mange tilfeller være begrenset fordi man aldri kan forutse et spesifikt scenario. Dette er fordi en hver krise har unike eganskaper. På den andre siden er tilpasning vanskelig uten noen form for opprinnelig ramme. Dersom leser ser for seg ekstrem tilpasningssituasjon uten noen form for forberedelse, og møter ... -
Ukritisk moteløve eller sovende bjørn i hi? : en studie om oversettelse av omdømmeoppskriften Verdibasert posisjonering
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-06)Moderne organisasjoner må forholde seg til stadig nye bølger av populære oppskrifter eller ideer for “riktige” måter å organisere og lede på. Oppskrifter spres gjennom utviklingsarenaer og gjennom dekontekstualisering fra organisasjoner. Et stort og viktig fokus som “herjer landet” er oppskrifter på omdømmehåndtering. Som mange oppskrifter har også disse vært lenge i private virksomheter forkledd i ... -
Hvordan gikk det når elektronisk pasientjournal ble forsøkt innført ved Nordlandssykehuset Vesterålen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-06-01)Hovedfokuset for oppgaven retter seg mot tre områder som er av betydning for om en ide eller oppskrift kommer til anvendelse i en organisasjon. For det første ser vi på mulige årsaker til innføring av elektronisk pasientjournal. For det andre forsøker vi å belyse selve endringsprosessen. Her ser vi på hvordan prosessen forsøkes styrt, og hvordan de ansatte forholder seg til de endringene som forsøkes ... -
Fjernledelse eller nærledelse: gjør det noe forskjell? : en studie av fenomenet fjernledelse i Statens vegvesen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-27)I det meste av dagens ledelseslitteratur tas det nærmest for gitt at ledere og de som ledes er samlokalisert. Denne formen for lederskap kan omtales som ”management by walking around” eller nærledelse. Men det er et empirisk faktum at ledere og ansatte i dag i stadig større grad har fysisk avstand mellom seg, noe som gjør at det er nødvendig å måtte lede folk på avstand, fjernledelse. Videre har vi ... -
Der nokon skulle tru at alle ville bu : en studie av Drammen og Bodøs nettbaserte selvskildringer
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-06-16)I denne oppgaven har jeg sett nærmere på Drammen og Bodø sine omdømmeprosjekt. Jeg har beskrevet hva som kjennetegner de to byenes selvskildringer, for å se hvorvidt de framstår som like eller unike, og foklart variasjonene i presentasjonene. Jeg har valgt å karakterisere de to omdømmeprosjektene som en reformidé, da det er stadig flere steder som på ulike vis benytter seg av omdømmebygging som et ... -
Kreativitet i forsikringsbransjen : hvilke faktorer påvirker kreativiteten blant de ansatte i forsikringsbransjen?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-06)Kreativitet er viktig for organisasjoners evne til å tilpasse seg dagens marked. Forskning på kreativitet så langt har rettet seg mot industri og FoU-bedrifter (Forsknings og Utviklings-bedrifter). I denne oppgaven samler jeg inn data fra forsikringsbransjen, nærmere bestemt SpareBank 1 Skadeforsikring, for å finne svar på problemstillingen min om hva som påvirker de ansattes kreativitet. På ... -
Prosjektarbeid - har det noe å si? : implementeringen av interne prosjektgruppers konsepter i basisorganisasjonen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-06)Denne masteravhandlingen har forsøkt å belyse en kritisk fase i prosjektsammenheng; fasen da målet med prosjektet skal implementeres og realiseres i basisorganisasjonen. Denne fasen kan være utfordrende samtidig som den kan forløpe uten nevneverdige implikasjoner. Spørsmålet om hvordan prosjektets leveranse kommer til uttrykk i organisasjonen, utfall ved implementeringen av prosjektet, og hvilke ... -
Kan Jim Collins’ teori ”Good to Great” også forklare vekst i små og mellomstore virksomheter? : en litteraturreview.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-06-09)I denne avhandlingen har jeg i lys av Jim Collins’ svinghjulkonsept sett på et utvalg publikasjoner som omhandlet vekst i små og mellomstore virksomheter. Ved å gå gjennom svinghjulets oppbygning av konsepter, har disse også blitt satt i et organisasjonsteoretisk rammeverk for støtte i analysen. Analysen ble utført på bakgrunn av informasjon gjennom avhandlingens valgte kartleggingsmetode. Innholdskartene ... -
Omdømme - betydning for andre enn toppledelsen? : en studie av forholdet mellom omdømmeforsvar og jobbtilhørighet og -tilfredshet i NAV
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-06)Virksomheters evne til å skape, opprettholde og beskytte et godt omdømme er i dag et viktig element i rasjonell virksomhetsstyring. Et økende fokus på omdømme, samtidig som media har fått en sterkere samfunnsrolle, gjør at alle typer virksomheter, både offentlige og private, i større og mer synlig grad enn tidligere, blir utsatt for angrep mot sitt omdømme. I denne avhandlingen har jeg valgt å studere ... -
Core competence og outsourcing : en litteraturstudie av konseptets spredningsevne og effekter
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-06)Avhandlingen er en litteraturstudie av et av de mest populære managementkonseptene på 1990- og 2000-tallet; Core Competence. Formålet er todelt. For det første analyserer jeg hvilke oppfatninger som finnes i litteraturen om konseptets opphav, utprøvdhet og status som organisasjonsoppskrift. For det andre undersøker jeg hvilke effekter outsourcing - som grep for å rendyrke kjernekompetansestrategier ... -
A new deal at work? : en studie av ansettelsesrelasjoner i Tromsø kommune
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-06)I litteraturen om det nye arbeidslivet kan man lese om en «New Deal at Work» mellom arbeidstaker og arbeidsgiver der flyktige, kortvarige og markedsstyrte relasjoner erstatter den byråkratiske kontraktens stabile, langvarige og relasjonelle ansettelsesforhold. Resultatet av denne utviklingen antas å være en annerledes og ny psykologisk kontrakt mellom arbeidstaker og arbeidsgiver enn den vi tradisjonelt ... -
Når barnevernet skal rettferdiggjøres - en studie av utviklingen av en kommunikasjonsstrategi
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-06-11)Omdømmehåndering i offentlig forvaltning -
Corporate branding : kunnskapen bak kunnskapen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-06)I denne avhandlingen studerer, og redegjør jeg for fenomenet corporate branding. Det er en studie av hvorvidt man kan si at det finnes et definerbart organisasjonsfelt for corporate branding i Norge. Jeg har brukt W.W Powell og P.J. DiMaggio, samt W.R. Scotts kriterier for å identifisere et organisasjonsfelt. Samtidig har jeg undersøkt hva slags kunnskapsgrunnlag ulike aktører i feltet (fortrinnsvis ... -
Kan man bygge slott på sandgrunn? : en litteraturstudie om organisasjonskulturens betydning ved fusjoner
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-06)Det overordende temaet for oppgaven er organisasjonskulturens betydning ved organisatoriske fusjoner. Studien består av review av 16 artikler. Jeg ser på tiden før fusjon, implementering av fusjon og tiden etter fusjon i lys av det rasjonelle- og det klassiske perspektivet. -
Enstemmig vedtatt! : en litteraturstudie av konformitet i besluttende team
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-06)I denne avhandlingen er konformitet i besluttende team studert. Tema for oppgaven er utfordringene knyttet til konformitet i team ved beslutningstaking og problemløsning. Formålet med oppgaven er å kartlegge allerede eksisterende forskning på dette området, dels for å få oversikt over hvilken plass dette emnet de facto har i litteraturen, men viktigst; for å finne ut i hvilken grad man oppfatter ... -
Fra fortellinger til strategisk storytelling : en studie av hvordan fortellinger blir forsøkt omgjort til strategisk organisasjonskonsept
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-06)Denne avhandlingen har undersøkt den strategiske bruken av fortellinger i organisasjoner, et fenomen som gjerne kalles Storytelling eller Corporate storytelling. Avhandlingen har undersøkt hvordan konsulenter, fortrinnsvis i Norge, har skaffet seg kunnskap om fenomenet og satt det ut i praksis. Den metodiske tilnærmingen er review av konseptlitteratur, kombinert med kvalitative intervju med et utvalg ... -
Endring i fylkeskommunal forvaltning : suksess og fiasko i omorganisering av videregående skoler.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-06-02)Masteravhandlingen omhandler implementering av forvaltningspolitikk i videregående skoler. Studien tar sikte på å avdekke hvordan implementering av en omorganisering foregikk, og hva som ble resultatet. Målet med studien er å identifisere forhold som kan ha betydning for implementering av forvaltningsendringer. Formålet er å avdekke premisser for vellykket implementering i offentlig forvaltning. Med ... -
Kommunisert, men ikke praktisert? : en studie av forsøkene på å implementere Corporate Social Responsibility i Posten Norge.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-06-01)Corporate Social Responsibility (CSR) eller bedrifters samfunnsansvar er en tidsriktig organisasjonsoppskrift. Det er i dag enighet om at bedrifter har et ansvar overfor samfunn og miljø. Formålet i denne avhandlingen er å dekke det fasemessige forløp fra en organisasjon bestemmer seg for å adoptere ulike elementer av CSR, til at man kan se konseptets skjebne i organisasjonen. Samt vurdere hvorvidt ... -
Intern kompetanseutvikling i offentlige og private organisasjoner.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-05-15)Oppgaven handler om intern kompetanseutvikling i offentlige og private organisasjoner. Oppgavens hensikt var å prøve å avdekke om det eksisterer forskjeller mellom offentlige og private ledere når det gjelder ledernes oppfatninger av den interne kompetanseutviklingen i organisasjonen, samt om det er forskjeller mellom offentlige og private lederes bidrag til medarbeidernes interne kompetanseu ... -
Hvordan gjøre et universitet til en merkevare? : bakgrunn, prosess og utfall for arbeidet med en identitetsplattform ved NTNU i Trondheim
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-11-24)I november 2002 foreslo Informasjonsavdelingen for NTNU-styret at man skulle iverksette et toårig ”profilerings/merkevareprosjekt”. NTNU skulle kartlegge sin institusjonelle profil og totale omdømmesituasjonen. Med Bennett reklamebyrå som faglig konsulent iverksatte NTNU et arbeid for å tydeliggjøre sin profil og styrke sin merkevare. Ved å nedsette en intern arbeidsgruppe fikk man i løpet av ...