Pasient og kunde - eller fortsatt bare pasient? : om pasientens rolle i ny organisering av helsesektoren.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/1346Dato
2007-11-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Sletvold, Tormod EilertsenSammendrag
Oppgaven tar for seg forståelsen av pasientens rolle i et moderne helsevesen, med fokus på pasientens økonomiske funksjoner i ny, markedsinspirert organisering av sektoren.
Utviklingen i synet på pasienten betraktes i lys av endringer i velferdsstatens betingelser og forvaltningsprinsipper, New Public Management. Overgangen fra synet på pasienten som klient, til bruker og kunde betraktes også som respons på generelle prosesser i det moderne. Velferdsstatens aktørforståelse må overensstemme med samtidens, det moderne individ og med individets krav. NPM er innført i en tid med svekkede økonomiske betingelser, men kan også kalles et forvaltningsmessig svar på behovet for ny tenkning om individet i velferdsstaten. Med ulike reformer har helsesektoren innført nye organiseringsformer som krever at synet på pasientens rolle og funksjoner utvikles. Et element i både effektiviserings- og rettighetsreformer er bruk av informasjonsteknologi på stadig flere områder. IKT-satsingen i helsesektoren er stor, og den politisk-administrative motivasjonen for innføring av IT-redskaper er høy. Et av målene er å bedre samhandlingen mellom allmenn- og spesialisttjenesten.. Umiddelbar og sømløs informasjonsutveksling skal sikres ved bruk av bl.a. elektronisk journal og -epikrise. Fra 2001 har det også pågått prosjekter som har som mål å utvikle elektronisk timereservasjon av spesialisttjenester. Hensikten er å redusere kanselleringer og styrke ordningen med fritt sykehusvalg ved at allmennlegene gis mulighet til bestille spesialisttjenester på et nettsted, sammen med pasienten, omtrent slik man bestiller flybilletter på internett. Pasienten får en sterkere og mer kundeliknende opplevelse av tilrettelegging, medvirkning og valgmulighet. Bedre ressursbruk, fornøyde pasienter. Denne doble effekten bidrar til å legitimere og styrke NPM-prinsippenes paradigmatiske posisjon. Bruker- og kundeorienteringen er både en speiling av og en respons på det moderne, individualistiske individs karakteristika samtidig som den fremstår som et redskap for effektiv og forsvarbar ressursbruk. Elektronisk timebestilling illustrerer potensialet i å tillegge pasienten økonomiske funksjoner, lik privat sektors kunde.
Forlag
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2007 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: