Elevers opplevelse av relasjon. Hva rapporterer elever om opplevelse av relasjon til sine lærere?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/13838Dato
2018-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Suhr, Janne HåkegårdSammendrag
Masteroppgaven undersøker elevers opplevelse av relasjon til sine lærere.
Hensikten ved studiet er å undersøke om elevene rapporterer effekt av innovasjonene i forhold til opplevelsen av god relasjon til lærere.
Oppgaven redegjør for teori rundt ulike sider knyttet til relasjon og drøfter om innovasjon kan hatt effekt på relasjon.
Denne studien er en kvantitativ studie som beskrives deskriptivt ved at jeg sammenligner elevsvar fra to allerede gjennomførte trivselsundersøkelser gjort på samme utvalg i en kommune i Norge.
Det var totalt tre klasser som deltok i undersøkelsen, elevene gikk i 3., 4. og 5. klasse ved førstegangsundersøkelse og i 4., 5. og 6. ved andregangs undersøkelse, hvilket gjør studien til pre-post studie. I alle tre klasser gikk det elever med nevrobiologiske vansker, knyttet til ADHD, ODD og Tourettes syndrom.
To av tre klasser hadde innovasjon, hvor den ene klassen tok i bruk velferdsteknologi som: Cognitaklokka og tidsvisere som hver enkelt elev skulle benytte.I den ene klassen ble det igangsatt digitalisering av klasserommet hvor det ble installert Smarttavle samtidig som hver elev fikk iPad. Den tredje klassen deltok som kontrollklassse. I tillegg fikk hele skolens personale kunnskapsbygging av PPT knyttet til relasjon.
Utvalget besto av 78 elever, noe som er for lite til å kunne presentere hele populasjon.
Sammenligning av resultater er gjort gjennom analyser i statistikkprogrammet SPSS.
Relasjon ble målt gjennom følgende to kategorier: anerkjennelse og trygghet og trivsel. Funn i oppgaven viser at de eldste elevene rapporterer om negativ opplevelse av sammenlignet med de yngste elevene, men med positiv endring ved andregangs undersøkelse.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2018 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: