dc.contributor.advisor | Buli-Holmberg, Jorun | |
dc.contributor.author | Marienko, Mikhail Mikhailovitsj | |
dc.date.accessioned | 2018-09-19T13:25:36Z | |
dc.date.available | 2018-09-19T13:25:36Z | |
dc.date.issued | 2018-05-15 | |
dc.description.abstract | Formål
Formål med studiet har vært å få innsikt i assistentenes funksjoner og oppgaver i spesialundervisning i skolen.
Problemstilling og forskningsspørsmål handler om:
Hvilke funksjoner og oppgaver har assistenten i spesialundervisningen?
Forskningsspørsmålene handler om hvilke oppgaver har assistenter og hvilke oppgaver får dem, og hvordan assistentenes involveres i samarbeid i spesialundervisning og arbeid med IOP og hvilke veiledning assistenter får.
Teori
Oppgavenes teoretiske bakgrunn er basert på forskning på dette feltet i Norge sammenlignet med England, samtidig som de utdanningspolitiske retningslinjer danner bakteppe for assistentens funksjon i spesialundervisningen og i skolen. Først og fremst i forhold til oppgaver som skolelederne ser for seg at assistentene skal gjøre og praksisen i skolehverdagen.
Metode
Semistrukturert intervju ble brukt som metode for å kunne belyse informantenes meninger rundt oppgavens problemstilling. Undersøkelsen ble gjennomført på to skoler der fire assistenter og to skoleledere ble intervjuet.
Resultater
Funnene i undersøkelsen viser forskjeller mellom assistentenes oppgaver de forventes å ha og de arbeidsoppgaver som ble utførte i praksis. Det var flytende grenser mellom det å være praktisk tilrettelegger og undervise, og det var ulikt i hvilken grad de deltok i samarbeid rundt spesialundervisning og IOP arbeid. Resultatene viser også at både samarbeid og veiledningen til assistenter var avhengig av deres eget initiativ og personlige egenskaper. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/13840 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2018 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3901F | |
dc.subject | oppgaver og funksjoner til assistenten i spesialundervisningen | en_US |
dc.subject | samarbeid og veiledning av assistenter i spesialunderviningen | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | en_US |
dc.title | Hvilke funksjoner og oppgaver har assistenten i spesialundervisningen? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |