dc.contributor.advisor | Hustad, Bent-Cato | |
dc.contributor.author | Røv, Trine Lise | |
dc.date.accessioned | 2019-05-22T08:20:54Z | |
dc.date.available | 2019-05-22T08:20:54Z | |
dc.date.issued | 2018-11-01 | |
dc.description.abstract | Mobbing i barnehagen blir innenfor litteraturen sett på som nytt fenomen blant barn i barnehagealder. Ulike forskere har beskrevet hva en mobbesituasjon bør inneholde, for å kvalifisere hendelser for mobbing. Hensikten med forskningsstudiet var å undersøke de pedagogiske ledernes forståelse av mobbesituasjoner, og begrepets plass i barnehagen. Det grunnet viktigheten med forståelse av mobbebegrepet, samt manglende forskningslitteratur på området.
Studiet tar utgangspunkt i følgende forskningsspørsmål:
«Hvilke forståelser har pedagogiske ledere i barnehagen av mobbesituasjoner og hvordan forstår de mobbebegrepets plass i barnehagen?»
Forskningen har en kvalitativ tilnærming, der narrativt forskningsintervju ble gjennomført. Forskningsspørsmål og forskningsfokuset i studiet ble innsnevret gjennom et intervju, gjennomført i ulike barnehager. Datamaterialet fra forskningen, som baserte seg på intervju og lydopptak av fire pedagogiske lederes praksisfortellinger fra barnehagen, var utgangspunkt for å besvare masteroppgavens forskningsspørsmål.
Med bakgrunn av mine analyser i forhold til forskningsoppgavens datamateriale, fant jeg hvilken forståelse de pedagogiske lederne har av mobbesituasjoner, samt hvordan de forstår mobbebegrepets plass i barnehagen. Deres forståelse har mye å si for hvordan situasjoner blir håndtert. Mobbesituasjoner blir ofte tolket som en konflikt eller ertesituasjon, og kan derfor ofte bli bagatellisert. På bakgrunn av det, kan det virke som mobbebegrepet forsvinner bak andre begrepet, som for eksempel erting og konflikt. Videre har det, etter min tolkning, innvirkninger på hvilken plass mobbebegrepet har i barnehagen, samt hvordan begrepet blir framstilt blant de pedagogiske lederne. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/15368 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2018 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3900 | |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.title | Mobbebegrepets plass i barnehagen. En kvalitativ tilnærming av pedagogiske lederes forståelse av mobbesituasjoner, og mobbebegrepets plass i barnehagen. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |