dc.contributor.advisor | Nilsen, Ragnar | |
dc.contributor.author | Bech, Thomas | |
dc.date.accessioned | 2019-06-19T12:58:30Z | |
dc.date.available | 2019-06-19T12:58:30Z | |
dc.date.issued | 2019-05-22 | |
dc.description.abstract | I denne oppgaven har jeg ønsket å rette søkelyset mot politikkutforming og maktstrukturer i by- og samferdselsprosjektet i Stakkevollvegen. Jeg har hatt et fokus på aktører som på ulike måter har koblet seg på prosessene som har vært avgjørende i beslutningene tilknyttet by- og samferdselsprosjektet. Det er særlig samhandlingen mellom aktørene og hvordan de har fått gjennomslag for sine interesser som har vært sentralt i oppgaven. Jeg har også drøftet hvorvidt samferdselsprosjektet gjør Stakkevollvegen om til en vekstmaskin, som penetrerer byutviklingsprosjektet. Sist, men ikke minst ønsket jeg å høre på lokalbefolkningens fortelling og drøfte hvilke konsekvenser prosjektene kan få for dem.
Masteroppgaven viser at næringsaktører har mye makt til å påvirke politiske beslutninger. Ved å bringe inn ressurser i samhandlingen, får næringsaktørene ting gjort. Samferdselsprosjektet har vært behandlet som et separat prosjekt, med den følge at politikere ikke har sett prosjektet i sammenheng med byutviklingsprosjektet. Samferdselsprosjektet er drevet fram av nasjonale prosesser, der politikers ønske om vekst blir styrende. En omdreining i nasjonal transportplanlegging over mot belønningsordninger, bymiljøavtaler og byvekstavtaler gjør det enklere for politikere og legitimere vekstrasjonalitet, og utøve symbolpolitikk. Derfor argumenterer jeg for at samferdselsprosjektet penetrerer byutviklingsprosjektet og gjør Stakkevollvegen om til en vekstmaskin. Næringsaktørene og bilistene blir vinnere, mens lokalbefolkningen sitter igjen som tapere. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/15575 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | SPL-3900 | |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230 | en_US |
dc.subject | Makt | en_US |
dc.subject | Vekstmaskin | en_US |
dc.subject | Regime | en_US |
dc.subject | Byutvikling | en_US |
dc.subject | Samferdsel | en_US |
dc.subject | Styringskoalisjon | en_US |
dc.subject | Pastoralmakt | en_US |
dc.subject | Hyrdemakt | en_US |
dc.subject | Nettverk | en_US |
dc.subject | Planlegging | en_US |
dc.subject | Byplan | en_US |
dc.title | Planlegging for de mektigste. Politikkutforming og maktstrukturer i et by- og samferdselsprosjekt i Tromsø | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |