Show simple item record

dc.contributor.advisorPesch, Anja Maria
dc.contributor.authorBardo, Stine Marlén
dc.date.accessioned2019-06-28T11:31:04Z
dc.date.available2019-06-28T11:31:04Z
dc.date.issued2019-05-14
dc.description.abstractOvergang fra barnehage til skole har lenge vært et sentralt tema. Høsten 2018 ble det innført en lovfestet plikt som forteller at skolen skal samarbeide med barnehagen og overgangen. Viktigheten ved veldrevende overganger, med gode rutiner er sterk, men hvordan planene er implementert i skolen kan varier betydelig. Dette vekket min interesse for å undersøke hva overgangsfasen handler om. Målsetningene med studien er å belyse hva som vektlegges i overgangsfasen, med utgangspunkt i førsteklassingenes behov. Jeg har også valgt å undersøke lekens plass og betydning i overgangen, da jeg opplever at den har stort fokus i barnehagen, men minimalt med plass i skolen. For å kunne besvare problemstillingen har jeg gjennomført en kvalitativ studie med intervju som datainnsamlingsmetode. Utvalget har bestått av en rektor, en SFO-leder og en spesialpedagogisk veileder. Studiens resultater vitner om at overgangen hovedsakelig omhandler samarbeid og sammenheng, hvor trygghet og modningsforskjell vektlegges med tanke på førsteklassingenes behov. Hva gjelder lekens plass og betydning har jeg skjønt at leken er svært betydningsfull, både for barnas utvikling, selvfølelse og opplevelse av sammenheng i overgangen. Dog er den lite implementert i både skolehverdagen og skolens mandater.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15634
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectOvergang mellom barnehage og skoleen_US
dc.subjectLeken_US
dc.subjectFørsteklassingens behoven_US
dc.subjectLekens plass i førsteklasseen_US
dc.subjectSamarbeiden_US
dc.subjectSammenhengen_US
dc.subjectModningsforskjellen_US
dc.subjectTryggheten_US
dc.subjectTilpasset opplæringen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.titleNår leken blir utetiden. En studie om overgang fra barnehage til skoleen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)