dc.contributor.advisor | Pesch, Anja Maria | |
dc.contributor.author | Bardo, Stine Marlén | |
dc.date.accessioned | 2019-06-28T11:31:04Z | |
dc.date.available | 2019-06-28T11:31:04Z | |
dc.date.issued | 2019-05-14 | |
dc.description.abstract | Overgang fra barnehage til skole har lenge vært et sentralt tema. Høsten 2018 ble det innført en lovfestet plikt som forteller at skolen skal samarbeide med barnehagen og overgangen. Viktigheten ved veldrevende overganger, med gode rutiner er sterk, men hvordan planene er implementert i skolen kan varier betydelig. Dette vekket min interesse for å undersøke hva overgangsfasen handler om. Målsetningene med studien er å belyse hva som vektlegges i overgangsfasen, med utgangspunkt i førsteklassingenes behov. Jeg har også valgt å undersøke lekens plass og betydning i overgangen, da jeg opplever at den har stort fokus i barnehagen, men minimalt med plass i skolen. For å kunne besvare problemstillingen har jeg gjennomført en kvalitativ studie med intervju som datainnsamlingsmetode. Utvalget har bestått av en rektor, en SFO-leder og en spesialpedagogisk veileder.
Studiens resultater vitner om at overgangen hovedsakelig omhandler samarbeid og sammenheng, hvor trygghet og modningsforskjell vektlegges med tanke på førsteklassingenes behov. Hva gjelder lekens plass og betydning har jeg skjønt at leken er svært betydningsfull, både for barnas utvikling, selvfølelse og opplevelse av sammenheng i overgangen. Dog er den lite implementert i både skolehverdagen og skolens mandater. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/15634 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | |
dc.subject | Overgang mellom barnehage og skole | en_US |
dc.subject | Lek | en_US |
dc.subject | Førsteklassingens behov | en_US |
dc.subject | Lekens plass i førsteklasse | en_US |
dc.subject | Samarbeid | en_US |
dc.subject | Sammenheng | en_US |
dc.subject | Modningsforskjell | en_US |
dc.subject | Trygghet | en_US |
dc.subject | Tilpasset opplæring | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.title | Når leken blir utetiden. En studie om overgang fra barnehage til skole | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |