Å fjernledes - er det å klare seg selv? En casestudie ved UiT Norges arktiske universitet
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/15682Dato
2019-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Jansen, TorunSammendrag
Formålet med studien har vært å få belyst hvordan fjernledede ansatte opplever tillit, støtte og oppfølging knyttet til sin leder. Undersøkelsen er gjort som en kvalitativ casestudie ved UiT Norges arktiske universitet, hvor jeg har intervjuet administrativt ansatte som arbeider på en annen campus enn sin leder og majoriteten av sitt fagfellesskap. Funnene som fremkommer av undersøkelsen er sammenlignet med den noe begrensede teorien som finnes om fenomenet fjernledelse og med funn fra studier om fjernledelse gjort i andre organisasjoner.
Noen sentrale funn fra studien kan oppsummeres slik:
Fysisk avstand gjør det vanskeligere å utvikle relasjonell tillit
Fysisk avstand gjør god kommunikasjon vanskeligere, og medarbeiderorientering og tilgjengelighet bør derfor støttes ved utstrakt bruk av digitale kommunikasjonskanaler og regelmessige besøk på den fjernlededes lokasjon.
Endringer i lederstruktur kan føre til endringer av innholdet i lederrollen
Fysisk avstand kan føre til at den enkelte medarbeider får mindre behov for sin leder og dermed blir mer selvgående.
Det er viktig å utvikle en kultur hvor den fjernledede føler tilhørighet og ikke føler seg alene og glemt.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2019 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: