dc.contributor.advisor | Lund, Torbjørn | |
dc.contributor.author | Aannerud, Nanne | |
dc.date.accessioned | 2019-07-24T09:13:53Z | |
dc.date.available | 2019-07-24T09:13:53Z | |
dc.date.issued | 2019-05-15 | |
dc.description.abstract | Problemstillingen er: hvordan lede implementering av LINK i egen organisasjon? Gjennom aksjonsforskning har forsker aktivt deltatt i implementering av et undervisningsopplegg som heter Livsmestring I Norske Klasserom (LINK) i egen organisasjon. Gjennom fire aksjoner sammen med lærere og ledere ble det empiriske materialet samlet inn. Empiri sees i lys av teori om ledelse, lærende organisasjon, implementeringsteori og translasjonsteori. Funn indikerer at det å lede implementeringsprosess i egen organisasjon kan være kompleks og sammensatt. På Sommerlund skole handler dette både om at leder må kunne å legge til rette for og systematisere implementeringsprosessen og samtidig sørge for at det gis tid og rom for samarbeid, kreativitet og læring, individuelt og kollektivt. Aksjonsforskning handler om å om å forbedre praksis (Madsen, 2016) og som aksjonsforsker hadde jeg en mulighet til å kombinere forskning med implementeringsprosessen av LINK. Som aksjonsforsker kunne jeg delta aktivt i implementeringsprosessen samtidig som jeg kunne bidra til forbedring av praksis i egen organisasjon. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/15789 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3902 | |
dc.subject | Livsmestring | en_US |
dc.subject | Ledelse | en_US |
dc.subject | Implementering | en_US |
dc.subject | translasjonsteori | en_US |
dc.subject | Oversettelse | en_US |
dc.subject | Skole | en_US |
dc.subject | Organisasjon | en_US |
dc.subject | lede lærers læring | en_US |
dc.subject | Elevsentrert ledelse | en_US |
dc.subject | klasserom | en_US |
dc.subject | oversettelsesteori | en_US |
dc.subject | ledelse som vitenskap | en_US |
dc.subject | Ledelse som kunst | en_US |
dc.subject | ledelsesteori | en_US |
dc.subject | LINK | en_US |
dc.subject | Aksjonsforskning | en_US |
dc.subject | Aksjonsforsker | en_US |
dc.subject | Aksjonsforsker i egen organisasjon | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 | en_US |
dc.title | Livsmestring i Norske klasserom. Fra idè til virkelighet - i et lederperspektiv. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |