dc.contributor.advisor | Solberg, Mariann | |
dc.contributor.advisor | Erstad, Ola | |
dc.contributor.author | Tveiterås, Nils Christian | |
dc.date.accessioned | 2019-07-24T09:18:43Z | |
dc.date.available | 2019-07-24T09:18:43Z | |
dc.date.issued | 2019-05-14 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven tar utgangpunkt i diskusjoner om mobilforbud i skolen, skolens dannelsesoppdrag og sammenhenger mellom skole og hverdagsliv. Jeg har undersøkt hvordan skolen forholder seg til elevenes hverdagsliv i arbeidet med å forberede dem på livet i en stadig mer digitalisert verden, med vekt på elevenes opplevelse av mobilrestriksjoner og opplæring i digital kompetanse.
Teoretisk knytter jeg oppgaven til begrepet digital kompetanse, med begrepene literacy og danning som grunnlag. Jeg argumenterer for at disse er sentrale for å forstå spørsmål om skolens forhold til teknologi og elevenes hverdagsliv. Studien er kvalitativ med intervjuer av elevgrupper, lærere og rektorer. Empirien ses i sammenheng med annen relevant forskning og undersøkelser.
Funnene i studien berører grunner til mobilregler, elevenes opplevelse av disse og av opplæring i digital kompetanse. Disse henger sammen, men et hovedfunn er likevel at det er et stort sprik mellom skolen og hverdagslivet når det gjelder bruk og læring på det digitale området. Dette er problematisk, blant annet fordi det svekker skolens mulighet til å bidra til utjevning av digitale skiller og til å utvikle flere sider ved elevenes digitale kompetanse.
En annen viktig oppdagelse som kommer fram i oppgaven, er hvordan danningsperspektivene, som kan og bør belyse disse problemstillingene, har kommet i bakgrunnen for den mer konkrete ferdighetstenkningen. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/15790 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3900 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | en_US |
dc.subject | mobiltelefon | en_US |
dc.subject | skolen | en_US |
dc.subject | danning | en_US |
dc.subject | digital kompetanse | en_US |
dc.subject | literacy | en_US |
dc.title | Skolen og elevenes digitale hverdagsliv. En kvalitativ studie av elever og skolens mobiltelefonregler | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |