Now showing items 1-20 of 203

    • Lyden av historie. En analyse av Karpes tekster som eksistensiell historiebruk. 

      Judin-Francis, Nilaksan (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-31)
      Denne avhandlingen handler om hvordan Karpe bruker egne livshistorier i musikken sin. Empirien i avhandlingen baserer seg på tre kvalitative analyser av tre sangtekster. Jeg har analysert disse tre sangtekstene som eksistensiell historiebruk, og sett på hvordan Karpe former og formidler identitet og kollektive minner gjennom tekstene. Gjennom analysen får vi innsyn i Karpes historiebevissthet, det ...
    • Statspolitiets største problem: flyktningetrafikken sin innvirkning på Statspolitiet og Grensepolitiet i Narvik 

      Smith, Ole Andreas Myhrer (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-31)
      Denne masteroppgaven tar for seg utviklingen av flyktningetrafikken, som et sikkerhetsproblem for den tyske okkupasjonsmakten. Studien fokuserer på hvordan dette påvirket Statspolitiet og Grensepolitiet i Narvik sine strukturer, arbeidsmåter og samarbeid. Oppgaven tar for seg hvilke hendelser som var med på å endre sikkerhetsvurderingen. Gjennom denne utviklingen ser oppgaven på hvilken fordeling ...
    • "Selsomt folch, selsom tanche" Kildekritiske hensyn til framstillingen av det samiske i H.H. Lilienskiolds Speculum Boreale (1701) og J. Schefferus’ Lapponia (1673) 

      Berg, Brynjar (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-31)
      Kunnskap om samisk kultur og levemåte i det 17. og 18. århundret fra den nordre Fennoskandiske halvøy er som et studieobjekt, vanskelig å skulle studere. Én av årsakene til dette er de assimilerings-politiske grepene som ble gjort på statlig initiativ og utført i områdene hvor samene levde. Enda vanskeligere er det kanskje å skulle finne samtidige beskrivelser som også kan være pålitelige kilder til ...
    • Historiefortellingen om kollaboratører i endring- Lærebøkenes okkupasjonsfortelling i et 40-årsperspektiv 

      Gundersen, Bård Inge Tytingvåg (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-27)
      Lærebøker kan påstås å representere samfunnets offisielle minne, og oppgaven blir å undersøke hvordan omtalen av kollaboratører har endret seg over tid. Dette gjøres ved å analysere åtte lærebøker utgitt mellom 1984 og 2021, ved hjelp av representasjonsanalyse. Kollaboratørene, nordmenn som samarbeidet med tyskerne under krigen, ble lenge ignorert og tilsidesatt, mens den nasjonale historiefortellingen ...
    • Synet på samisk trolldom i middelaldertekster : En historiografisk representasjonsanalyse 

      Nilsen, Torjus Herdebrei Klæboe (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-30)
      Denne mastergradsoppgaven er et forsøk på kartlegging av synet på samisk trolldom i middelalderen i norsk historieskrivning. Analysen er en representasjonsanalyse, som er avgrenset til sentrale bidrag som inneholder fremstillinger og representasjoner av samisk trolldom, gjennom utvalgt litteratur fra forskjellige historiske fagfelt som strekker seg fra ca. 1970 til nåtid. Analysen viser hvordan det ...
    • Reformasjonen i England og Skottland: En sammenlignende studie av John Foxe og John Knox sine sentrale verk. 

      Rolid, Hannah (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Reformasjonsbevegelsene som fant sted på 1500-tallet har hatt en bred og stor innflytelse på samfunnet og har åpnet opp for en rekke ulike tolkninger og fremstillinger gjennom tidene. Siden oktoberdagen i 1517 da Martin Luther hang opp de kjente avlatstesene sine på en kirkedør i Wittenberg til skrivende stund i 2024 har reformasjonen vært en kilde for politiske, kulturelle, økonomiske og sosiale ...
    • Stemmer fra skyggene 

      Webster, Jostein (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-07)
      Denne masteravhandlingen utforsker motivasjonene bak forfatterskapene til Hans Kristian Eriksen og Kjell Fjørtoft, to sentrale skikkelser i formidlingen av historien om norske partisaner i Finnmark under andre verdenskrig. Gjennom en analyse av deres bøker, intervjuer og offentlige engasjementer, undersøker avhandlingen hvordan deres arbeid har påvirket og formet samfunnets kollektive minner om ...
    • Digital mobbing i skolen: En kvalitativ intervjustudie av lærernes opplevelse og håndtering av digital mobbing 

      Brynildsen, Fredrik Wilhelm (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-14)
      Formålet med denne studien er å undersøke lærernes opplevelse og håndtering av mobbing. I samarbeid med veileder har følgende problemstilling blitt formulert: «Hvordan opplever og håndterer lærere mobbing i skolen?». Videre ble det utarbeidet fire forskningsspørsmål som sammen kunne danne et grunnlag for å besvare problemstillingen; Hvordan definerer dagens lærere tradisjonell og digital mobbing? ...
    • Skeiv undervisning i skolen: En kvalitativ studie av læreres opplevelser med skeiv undervisning 

      Nyhagen, Aleksander Heier (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-14)
      Denne masteravhandlingen undersøker hvordan lærere opplever å gjennomføre skeiv undervisning i klasserommet. Oppgaven ser på læreres erfaringer og tanker om skeiv undervisning, hvordan responsen fra elevene har vært når lærerne har hatt undervisningstimer om temaet, og hvordan lærerne forklarer kommentarene og holdningene som kommer fra elevene gjennom deres opplevelser. Ved å forstå hvordan ...
    • «La meg vise vei, bro´»: En kvalitativ studie av mentorordningen til U16 som redskap i forebyggende ungdomsarbeid. 

      Utby, Marte Rowene (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-30)
      Konsekvensene av utenforskap kan være store. For å hindre at ungdom nå eller i senere livsløp befinner seg utenfor arenaer i samfunnet, blir forebyggende innsats trukket frem som strategi. I denne masteroppgaven i sosiologi ved Lektorutdanningen 8-13, har jeg utforsket mentorordningen til U16 som redskap i forebyggende ungdomsarbeid. U16 er et multisystemisk profesjonsfellesskap opprettet av Tromsø ...
    • Kunstig intelligens i skolen: En Bourdieu- og Rosa-inspirert WPR-analyse av den norske mediedebatten om bruken av KI i skolen 

      Wollan, Jonas H. (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      Denne masteroppgaven undersøker den norske offentlige debatten om bruken av kunstig intelligens (KI) i skolen gjennom en WPR-inspirert analyse (What’s the Problem Represented to be?). Formålet er å undersøke problemforståelsene fra den offentlige debatten omkring bruken av KI i skolen, og belyse disse problemene gjennom sosiologisk teori. Teoretisk bygger oppgaven på Hartmut Rosas akselerasjonsbegrep, ...
    • Ytringsrommet - En fenomenologisk studie av ytringsfrihet i skolen 

      Farhad Faraj, Zeno (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      Gjennom denne studien har jeg undersøkt hvordan læreres oppfatning av ytringsfriheten formes i skolen. Mer spesifikt handler det om hvordan elevene og læreren samhandler under formingen av ytringsfriheten i klasserommet. Problemstillingen er følgende; «Hvordan formes oppfatningen av ytringsfrihet?» Prosjektet ble utført ved bruk av kvalitative dybdeintervju, der jeg intervjuet fem kvinner og en mann. ...
    • Oppfølgingstjenestens handlingskraft 

      Røsæg, Steffen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Jeg har i denne oppgaven utforsket ni rådgivere i oppfølgingstjenesten sine erfaringer og opplevelser med arbeidet i deres arbeidshverdag. I dagens norske samfunn betraktes utdanning som avgjørende for fremtidige karrieremuligheter. Opprettelsen av oppfølgingstjenesten (OT) kan ses som et direkte signal fra myndighetene om viktigheten av forebygging av frafall i skolen. Til tross for iverksettelsen ...
    • «Det viktigste av alt er det at man føler seg som same»: Hvordan forstår unge samer i Alta samisk identitet? 

      Haldorsen, Morten Simensen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Gjennom denne masteroppgaven har jeg undersøkt samisk selvidentitet i Alta. Jeg har benyttet en symbolsk interaksjonistisk og dramaturgisk teoretisk tilnærming til identitet, sammen med personbiografisk intervju som metode har jeg undersøkt problemstillingen: Hvordan forstår unge samer i Alta samisk identitet? Oppgaven ser på informantenes biografi og skjellsettende hendelser fra deres liv ...
    • «Æ like å spille volleyball på stranda, men æ vil ikke kalle det friluftsliv» En kvalitativ studie av hva friluftsliv betyr for ungdommer 

      Villa, Marja (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Formålet med denne masteroppgaven har vært å finne ut hva friluftsliv betyr for ungdommer. Forskningens empiriske grunnlag hviler på fire fokusgruppeintervjuer med totalt 16 ungdommer under videregående utdanning. Begrepet friluftsliv er noe som har endret seg gjennom tiden. Eldre definisjoner ekskluderer utendørsaktiviteter som er forbundet med stor grad av tilrettelegging, som for eksempel ...
    • Samme skole, to diskurser: Styringsperspektivet og lærerperspektivet om håndtering av sosial ulikhet i skolen 

      Eriksen, Jonas; Mellingsæter, Petter (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      Tematikken for denne masteroppgaven er sosial ulikhet i skolen. Målet med masteroppgaven har vært å undersøke følgende problemstilling: Hva gjør norske skoler for å håndtere sosial ulikhet? Videre utarbeidet vi tre forskningsspørsmål: 1. Hvordan forholder styringsperspektivet seg til sosial ulikhet? 2. Hvordan forholder lærerperspektivet seg til sosial ulikhet? 3. Hvordan forholder styringsperspektivet ...
    • Hjemmebanefordelen i fotball 

      Skogstad, Daniel (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-13)
      Hjemmebanefordelen er et velkjent og godt dokumentert fenomen i fotball (Schwartz & Barsky, 1977; Pollard, 1986, 2005 & 2008; Clarke & Normann, 1955). Forskningen er uklar i hva som er årsakene til hjemmebanefordelen, men den peker på fire årsaker av betydning: supporterstøtte, reisevei, kjennskap til omgivelsene og dommer partiskhet (Schwartz & Barsky, 1977; Pollard, 1986, 2005, 2008). Pollard & ...
    • Dannelse og fellesskap i idrettsfeltet En kvalitativ studie av hvordan trenere opplever fellesskap, individualisme og dannelse blant skolebarn i idrettene svømming og fotball 

      Myrholt, Jan-Arne (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Sammendrag Formålet med denne studien er å få innsikt i fellesskap, individualisme og dannelse blant skolebarn i idrettsfeltet, gjennom å studere idrettene svømming og fotball ut ifra et klasseperspektiv, og i hvilken grad de sosiale skillene overføres til skolefeltet. Studien tar utgangspunkt i sosiologen Pierre Bourdieu sin klasseteori, og benytter kvalitative data fra sju semistrukturerte ...
    • Struktur- og aktørteori: En teoretisk analyse for å forstå strukturell rasisme 

      Frivold, Eirik (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-06-01)
      Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan struktur- og aktørteori kan bidra til en bedre forståelse av det kontroversielle og utfordrende begrepet strukturell rasisme. I denne teoretiske litteraturstudien analyserer jeg Bourdieu og Teorien om rasjonelle valg for å deretter forme en syntese av de to som jeg anvender på fenomenet strukturell rasisme. Dette gjøres ved å tilføre et nytt aspekt ...
    • Reformasjonen i undervisningen i brudd og kontinuitet 

      Wieffer, Jeroen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2019-05-29)
      Denne avhandlingen er en didaktisk oppgave og handler om reformasjonens fremstilling i undervisningen i Norge og Nederland. Oppgaven er en komparasjons analysere hvor jeg sammenligner skolesystemet, læreplanene og lærebøkene og er ute å finne likheter og forskjeller. Analysen av de ulike bestanddeler har gitt noen funn. Et av hovedfunnene er at det finnes noen sentrale forskjeller rundt temaet ...