dc.contributor.advisor | Stien, Kirsten | |
dc.contributor.author | Nilsen, Linda | |
dc.contributor.author | Rahkola, Malin | |
dc.date.accessioned | 2019-09-09T12:08:35Z | |
dc.date.available | 2019-09-09T12:08:35Z | |
dc.date.issued | 2019-05-14 | |
dc.description.abstract | Vi har gjennom en kvalitativ studie tatt for oss læreres og rektorers forståelse av dybdelæring, på hvilke måter dybdelæring skal implementeres i klasserommet, og ikke minst fenomenets betydning for elever, lærere og rektorer når det skal inn i skolene. Prosjektet ble gjennomført på tre ulike skoler, hvor vi gjennom halvstrukturerte kvalitative intervju hadde samtaler med tre lærere og to rektorer med ulik grad av erfaring i yrket.
Våre funn tilsier langt på vei at lærerne har en forståelse som beror på deres egne erfaringer og meninger om fenomenet, og er i liten grad påvirket av andre. Rektorenes forståelse er derimot i større grad påvirket av Utdanningsdirektoratets definisjoner. Innenfor temaet implementering av dybdelæring i skolen, kom det frem at alle skolene er i startgropen. Utfordringer de hevder kan oppstå i endringsprosessen er blant annet knyttet opp mot tid, sammenheng mellom fag, lærernes endringsvilje, skolekultur og det å bryte med tradisjonell undervisning. Gjennom dybdelæringens betydning for aktørene i skolen, trekkes blant annet det å gå bort fra tradisjonell undervisning, frigjøring fra lærerbøker, lære elevene å lære, dialogiske og elevaktive undervisningsmetoder, refleksjon over egen læring, utforskning og det å tilpasse opplæringen etter fremtidens samfunn, frem som viktige faktorer for dybdelæring i skolen. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/16129 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | en_US |
dc.title | Dybdelæring- fra begrep og metode, til læringssyn. En kvalitativ studie av læreres og rektorers forståelse av dybdelæring, hvlike måter dybdelæring skal implementeres i klasserommet, samt fenomenets betydning for elever, lærere og rektorer. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |