Effektive videregående skoler og distribuert lederskap. Kan kollektiv ansvarlighet forbedre skolens måloppnåelse?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/17178Dato
2019-10-31Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Arnesen, Siri MarieSammendrag
Elevgjennomføring har lenge vært et sentralt og tilbakevendende tema innenfor videregående skole. Og betydningen av lederskap for ansattes individuelle utvikling, elevresultater og organisasjonsutvikling har blitt et viktigere moment i skoleforskning. Distribuert ledelse er en lederskapsmodell som har fått stadig større oppmerksomhet fordi den kan bidra til mer effektive skoler med gode elevresultater. To utvalgte videregående skoler i Finnmark er undersøkt med hensyn til i hvilken grad de er preget av distribuert ledelse. Jeg har fokusert på de tre utvalgte områdene skolestruktur, pedagogisk utviklingsarbeid og kollektiv ansvarlighet. Funn viser at skolene i ulik grad har organisert skolestruktur i form av interne ressursfunksjoner, klasselærermøter og overganger før og etter videregående skole. Systematisk evaluering av elevresultater, utviklingsarbeid-møter og videreutdanning er ikke like godt tilrettelagt av skolelederne ved de to skolene, dette kan ha påvirket utbyttet av det pedagogiske utviklingsarbeidet. Felles forankring, elevsyn og ekstrarolleadferd er implementert på litt ulike måter, ved to av de videregående skolene i Finnmark. Elementer av distribuert ledelse og kollektiv ansvarlighet kan ha bidratt til økt elevgjennomføring i Finnmark.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2019 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: