dc.contributor.advisor | Størkersen, Einar | |
dc.contributor.author | Sollied, Roar | |
dc.date.accessioned | 2020-03-03T13:32:40Z | |
dc.date.available | 2020-03-03T13:32:40Z | |
dc.date.issued | 2007-05 | |
dc.description.abstract | Forsvarets studiesenter (FS) ble etablert som "Studiesenteret i Heggelia" i 1989 i et samarbeidsprosjekt mellom tre kommuner i Midt-Troms og Troms Landforsvar. Senere ble det en permanent forsvarsinstitusjon med vekslende organisatorisk tilhørighet. I dette prosjektet belyses og analyseres hva interessentene mener om studiesentrets rolle som voksenlæringsarena atten år senere. Problemformuleringen tar utgangspunkt i teorien om at ethvert domene har sine interessenter og behov for balanse i det gjensidige utbyttet i dette nettverket. Empirisk materiale er samlet gjennom samtaler med fem fokusgrupper og analysert på bakgrunn av voksenpedagogisk litteratur og forskerens egen erfaring som ansatt ved studiesentret siden 1999. Den teoretiske rammen inkluderer blant andre klassikere innenfor voksenpedagogikken som Grundtvig, Dewey, Knowles og McClusky, men også nyere bidrag fra skandinaviske forskere. | en_US |
dc.description.abstract | Forsvarets studiesenter (FS), The Study Centre of the Defence, in Bardufoss, Norway was founded in 1989 by three municipalities in Mid-Troms and Troms Land Defence. Later FS became a permanent body within the Defence. The problem definition of this task is based on the theory that each domain has its interested parties and a need for equilibrium in mutual exploitation within their network. This study conveys and analyses the opinion of FS' network "stakeholders" eighteen years later. The empiric material is gathered through interviews in five focus groups and analysed in the light of literature in the field of andragogy and the experience of the researcher who has been employed by FS since 1999. The theoretical framework comprises classics within the science of andragogy like Grundtvig, Dewey, Knowles and McClusky, but also later Scandinavian contributors. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/17590 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetet i Tromsø | en_US |
dc.publisher | University of Tromsø | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2007 The Author(s) | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | * |
dc.rights | Attribution 4.0 International | * |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.title | Studiesentret som voksenlæringsarena. Hvordan ser ulike interessenter på Forsvarets studiesenter som voksenlæringsarena? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |