dc.contributor.advisor | Fedreheim, Gunn-Elin | |
dc.contributor.author | Jensen, Solveig | |
dc.date.accessioned | 2020-03-05T13:25:51Z | |
dc.date.available | 2020-03-05T13:25:51Z | |
dc.date.issued | 2019-05-03 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Tema i studien er hvordan engelsklærere i videregående skole opplever kartlegging og vurdering av elever med dysleksi. Læreren tar mange avgjørelser gjennom en arbeidsdag, blant annet gjennom bruk av sitt profesjonelle skjønn. Denne studien belyser blant annet kraften av de skjønnsmessige vurderingene som ligger bak lærerens beslutning om bruk av kartleggingsresultater og hvordan vurderingen av elever foregår. Skolen er en arena for alle, også de som har behov for tilrettelegging av ulike årsaker. Samtidig utfordres vurderingen av elevene fra flere hold, og kravene for å bestå videregående øker. Likevel kan det virke som om temaet får lite fokus, gjennom at ansvaret for at elevene skal få bestått karakter overlates til den enkelte lærer.
Problemstilling: Hvordan opplever engelsklærere i videregående skole det å kartlegge og vurdere elever med dysleksi?
Metode: Dette er en kvalitativ studie. Datamaterialet er generert gjennom semi-strukturerte intervjuer og analysert etter prinsippene i grounded theory.
Resultat: Hovedfunnene i studien viser at lærere har ulik praksis når det gjelder vurdering av elever, både de som har dysleksi og de som ikke har det. Lærerne opplever at det å vurdere elever med dysleksi er komplisert. I tillegg legger lærerne ned et betydelig større arbeid i undervisningsplanleggingen til elevene med dysleksi enn uten. Lærerne oppfatter at planlegging av vurdering blant annet skyldes krav som stilles uten at rammene legges til rette for det i systemet.
Nøkkelord: Lærer, videregående skole, dysleksi, vurdering, kartlegging, vurderingspraksis, vurdering for å bestå. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/17647 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | MFMO60 | |
dc.subject | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Andre helsefag: 829 | en_US |
dc.subject | VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Other health science disciplines: 829 | en_US |
dc.title | Å legge til rette. Engelsklæreres syn på kartlegging og vurdering av elever med dysleksi i videregående skole | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |