Vi vil, men får vi det til? En kvalitativ studie av skoleeiers forståelse av sin oppgave med forankring og implementering av fagfornyelsen fram mot 2020
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/18284Dato
2019-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Hals, May-ElinSammendrag
Ledelse er en viktig faktor i alt utviklingsarbeid, og når skoleutvikling er tema, er ledelse ofte knyttet til skoleleders betydning. Med utgangspunkt i at det fram mot 2020 skal forankres og implementeres nye fagplaner i skolene, har jeg valgt å forske på skoleeieres rolle i dette arbeidet. Evalueringer av Kunnskapsløftet viser at det var variasjon i hvor stor grad skoleeiere lyktes med implementeringsarbeidet av reformen, og i Stortingsmeldingen som ligger til grunn for fagfornyelsen framhever skoleeiers ansvar å sørge for god implementering og forankring.
Jeg har valgt undersøke hvordan skoleeier forstår sin oppgave i forankring og implementering av fagfornyelsen fram mot 2020 gjennom å intervjue tre skoleeiere som er i et felles kompetansenettverk. Arbeid i nettverk er framhevet som arbeidsmetode, og i studien drøftes det hvor vidt interkommunale nettverk er med å påvirke rollen til den autonome skoleeier, og om det kan føre til at føringer for kommunenes utviklingsarbeid blir gjort uten at skoleledere er nok involvert. Å implementere forstås i studien som å oversette fagfornyelsen slik at elevene opplever økt mestring og forståelse i fag, og på tvers av fag. For nå det målet må alle aktører i skolen arbeide mot dette målet, og jeg har avgrenset studien til å se på hvordan skoleeier har lagt til rette for gode prosesser.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2019 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: