Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRønningsbakk, Lisbet
dc.contributor.authorJensen, Magnus Andreassen
dc.date.accessioned2020-07-16T11:30:30Z
dc.date.available2020-07-16T11:30:30Z
dc.date.issued2020-06-01
dc.description.abstractTemaet for denne studien er sosial kompetanse i det nye læreplanverket, som innføres i sin helhet høsten 2020. Gjennom en kvalitativ innholdsanalyse av NOU 2015: 8, Meld. St. 28 (2015-2016) og det nye læreplanverket, søker jeg å belyse følgende problemstilling: Hva er sosial læring i det nye læreplanverket? Og hvordan kan det nye læreplanverket bidra til å fremme elevenes sosiale kompetanse? Gjennom stortingsmelding 28 (2015-2016) fremhever kunnskapsdepartementet at en tydelig overordnet del skal ivareta de sosiale og emosjonelle sidene av læringen. Den skal definere begreper, formidle ansvarsområder og legge føringer for arbeidet med sosiale og emosjonelle kompetanser og ferdigheter. Funnene fra analysen og drøftingen viser at overordnet del tydeliggjør lærernes og ledelsens forpliktelser. Både i forhold til å planlegge og gjennomføre en langsiktig opplæring som skal fremme elevenes helhetlige kompetanse. At lærere og skoleledere bruker overordnet del blir på denne måten sentralt for at intensjonene i læreplanverket skal prege skolehverdagen. I overordnet del brukes betegnelsen sosial læring. Denne betegnelsen innebærer blant annet ferdigheter og mål tilknyttet samspillet mellom elevene og samarbeid. Sosial læring slik det beskrives i overordnet del, kan knyttes til utvikling av sosial kompetanse slik begrepet er redegjort for i teorikapittelet. Likevel fremstår målene for den sosiale læringen som noe overordnede og implisitte. Dette kan bli en utfordring for ledelsen, som har det overordnede ansvaret for at den sosiale læringen blir et prioritert område i skolen. Overordnet del legger vekt på at den sosiale læringen skal bli en systematisert og langsiktig del av opplæringen, og det er lærerne som skal omsette dette i praksis. Arbeidet med sosial læring og utvikling skal være en del av og inngå i undervisningen av fag. På denne måten må en helhetlig forståelse for læreplanverket ligge til grunn for undervisningen, uavhengig av hvilket kompetansemål det jobbes mot. Det vil kreve en felles innsats spesielt blant skolens personale, men også hos foresatte og eleven selv, for å realisere en god og strukturert utvikling av elevenes sosiale kompetanse.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/18859
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectKvalitativ innholdsanalyseen_US
dc.subjectSosial kompetanseen_US
dc.subjectDet nye læreplanverketen_US
dc.subjectFagfornyelsenen_US
dc.subjectSosiale ferdigheteren_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.titleSosial kompetanse i grunnopplæringen. Hvordan forstår vi det?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)