Læring under åpen himmel
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/18866Dato
2020-06-02Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Lange, Anette HorsbergSammendrag
I denne masteravhandlingen har jeg utført en kvalitativ studie med fokus på lærere og elevers tanker om uteskole på mellomtrinnet. Jeg vil også se på ulike muligheter og utfordringer som finnes ved bruk av uteskole. Metodene jeg har benyttet meg av er intervjuet fire lærere, samt hatt en digital spørreundersøkelse blant elleve elever på mellomtrinnet. Forskningsspørsmålene var: «Hvilke muligheter og utfordringer finnes det med å ha uteskole?», «Hvilke tanker og erfaringer har lærere på mellomtrinnet om å bruke undervisningsmetoden uteskole?», og «Hvilke erfaringer har elevene fra uteskole, og hvilken tanker har de rundt det å lære ute?». Gjennom analyse og drøfting av funnene, kunne jeg svare på forskningsspørsmålene. Resultatene viser at alle lærerne stiller seg positivt til mer uteskole på mellomtrinnet. De mener uteskole kan gjennomføres i alle fag gjennom alle årstider. Det viktig som lærer å finne en balanse mellom den praktiske og teoretiske tilnærmingen av læring. Kommunikasjon er en viktig del av å være ute. Elevmedvirkning har en positiv virkning på elevene. Uteskole opp mot et sosialt aspekt skaper fellesskapsfølelse og tilhørighet til sin klasse. Alle elevene sa at de trives med å være ute i de fleste sammenhenger. De snakker om at det er fint å kunne gå ut å lære gjennom aktiviteter i skolegården og nærområdet. Det finnes mange muligheter ved uteskole som kan utvikle elevenes identitet og danning. Utfordringer er at uteskole er krevende og strevsomt, samt at de finnes et faglig press. Uteskole kan være strevsomt, men er vært alle godene som medfører elevgruppen.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2020 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: