Ledelse i barnehage. Om eiere og daglige lederes syn på god ledelse av barnehage
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/19174Dato
2020-05-30Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Hellesvik, RitaSammendrag
Bakgrunn for oppgaven er å få innsikt i hvilke oppfatninger eiere og daglig ledere har av god ledelse i barnehagen.
Oppgaven starter med et historisk tilbakeblikk på politisk endringer i barnehagesektoren og dagens politiske signaler. Datamaterialet i studien bygger på semistrukturerte intervju med fire eiere og åtte daglige ledere. Oppgaven er teoriforankring i Larsen & Slåtten, Jacobsen, Jacobsen & Thorsviks perspektiver på organisasjoner og strukturer. Og Børhaug & Lotsberg, Lillemyr et.al, Gotvassli, Aasen, Moen, Gotvassli & Granrusten, Børhaug & Moen og Møllers perspektiver på ledelse. Teoriforankringen suppleres med teori Mordal, Børhaug & Fimreite, lovverk og stortingsmeldinger.
Resultat og funn:
Funn viser at eiere og daglig ledere til dels har ulik oppfatning av god ledelse i barnehagen. Eiere ønsker en tydeligere ledelsesprofesjonell ledelse, mens daglig leder ønsker en balanse mellom fagprofesjonell og ledelsesprofesjonell ledelse. Et annet funn er konsekvensen av mangel på barnehagefaglig kompetanse hos eiere. Det fører til at daglig leder ikke møter forståelse for utfordringer i barnehagen. Et tredje funn er manglende lederkompetanse hos pedagogiske ledere, som påvirker daglig leders mulighet for god ledelse barnehagen. Et fjerde funn er kapasitetsutfordringer daglig leder opplever i krysspresset mellom krav og tilgjengelige ressurser. Det siste funnet er behovet for gjennomgang av organisasjonsstruktur og innhold i lederrollene. Disse utfordringene gjør det vanskelig å imøtekomme myndighetenes intensjoner.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2020 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: