dc.contributor.advisor | Lund, Torbjørn | |
dc.contributor.author | Røkke, Susann | |
dc.date.accessioned | 2020-08-28T12:23:32Z | |
dc.date.available | 2020-08-28T12:23:32Z | |
dc.date.issued | 2020-06-02 | |
dc.description.abstract | Sammendrag
Implementeringen av Fagfornyelsens overordnet del, ledelse og profesjonsfelleskap er de overordnede temaene i denne studien. Da intervjuene ble gjennomført hadde skolesektoren fått litt tid på seg til å starte opp arbeidet. Høsten 2020 skal de nye fagplanene tas i bruk i skolen. Verdiløftet berører ikke bare elevenes læring, men stiller nå nye krav og andre måter å samarbeide på for skoleledere og lærere. Formålet med studie ble derfor å undersøke om i hvor stor grad skoleledere har kommet i gang med dette arbeidet.
Denne studien er en kvalitativ studie hvor formålet har vært å få tak i skolelederes erfaringer fra det arbeidet de har gjort i forbindelse med implementeringen av Fagfornyelsens overordnet del. Det empiriske datagrunnlaget for studien har vært forskningsintervjuer med skoleledere fra forskjellige kommuner.
Studien hadde som utgangspunkt å undersøke om distribuert ledelse kunne være et utgangspunkt for variasjon av arbeidsmåter for skolens profesjonsfellesskap. Samtidig som skolen jobber med å videreutvikle profesjonsfellesskapet organisasjonskunnskap. Funn fra studien viser at skolelederes hverdag fortsatt besår i å få strukturer og systemer på plass. Det kan se ut som den begrensede tiden skolen har til å drive på med utviklingsarbeid, opptas av annet innhold. Fokus på profesjon- og profesjonsforståelse i lys av distribuert ledelse kan være veien å gå for å rydde tid til læringsprosesser hvor utvikling kun står i fokus. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/19178 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2020 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LPU-3900 | |
dc.subject | Ledelse og profesjonell utvikling i utdanningssektoren | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.title | Hvordan arbeider seks skoleledere med å utvikle profesjonsfellesskap? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |