dc.contributor.advisor | Lund, Torbjørn | |
dc.contributor.author | Stormo, Jan Bengt | |
dc.contributor.author | Jacobsen, Rune | |
dc.date.accessioned | 2020-09-03T09:17:58Z | |
dc.date.available | 2020-09-03T09:17:58Z | |
dc.date.issued | 2020-05-29 | |
dc.description.abstract | Vår forskning handler om utviklingsarbeid i skolen. Med nasjonale styringsdokumenter som bakteppe ønsker vi i denne oppgaven å undersøke nærmere hva som må til for styrke profesjonsfellesskapet i skoleutvikling, i tråd med ny Overordnet del kapittel 3.5. For å finne svar på dette har vi sett på erfaringene til lærere ved Soldalen videregående skole, ved gjennomføringen av et skolebasert kompetanseutviklingsprogram kalt VFL-MOOC.
Følgende problemstilling ble utarbeidet: Hvordan kan Soldalen skole bruke erfaringer fra et utviklingsprosjekt til å styrke profesjonsfellesskapet innen skoleutvikling?
Studien har et kvalitativt forskningsdesign og våre empiriske funn er samlet inn ved gjennomføring av fokusgruppesamtaler. Det ble anvendt seksjonsvise fokusgrupper hvor informantene i de forskjellige fokusgruppene tilhørte samme fagseksjon, hver av fokusgruppene bestod av 5 informanter.
For å belyse problemstillingen har vi sett på kjennetegnene ved effektive profesjonelle læringssfelleskap; Felles verdier og visjoner, kollektivt ansvar, refleksjon, samarbeid og kollektiv læring. Disse kjennetegnene er videre sentralt i oppgaven da vi har presentert funn, drøftet og gitt videre anbefalinger i forbindelse med disse kjennetegn. Vi har også sett på ledelse av endrings- og utviklingsarbeid i det gjennomførte tiltaket VFL-MOOC
Som en oppsummering og avslutning av forskningsarbeidet har vi valgt å gi fire anbefalinger til Soldalen videregående skole:
1. Ledelsen må involverer ansatte når visjoner for nye utviklingsområder skal utarbeides 2. Den kollektive læringen må være praksissnær og tilpasset lærerne 3. Sette fokus på gode refleksjonsprosesser 4. Videreutvikle samarbeidskulturen
Slik vi ser det vil disse anbefalingene være med på å styrke profesjonsfellesskapet i fremtidige utviklingsarbeid.
Nøkkelord: Profesjonsfellesskap, erfaringer, profesjonelle læringsfellesskap, visjoner, samarbeid, refleksjon, kollektiv læring, kollektivt ansvar | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/19207 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2020 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LPU-3900 | |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.title | Erfaringer som grunnlag for utvikling av profesjonsfellesskap | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |