En kvalitativ studie om å skape gode dialoger med elever som har sosiale og emosjonelle vansker
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/19246Dato
2019-11-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Hansen, Kari RøeSammendrag
Denne forskningsoppgaven omhandler hvordan lærere kan skape gode dialoger med elever som har sosiale og emosjonelle vansker. Det er en kvalitativ studie, hvor det er intervjuet tre lærere på ungdomskoletrinnet om deres kunnskaper og kompetanse om dialoger, kommunikasjon og relasjon. Utvalget av informanter ble gjort gjennom et strategisk utvalg av informanter, basert på variasjon av kjønn, alder og antall års erfaring i læreryrket. En del av teorigrunnlaget for denne forskningen, er strategiplanen fra helsedepartementet, utgitt i 2003, som heter "sammen om psykisk helse". Denne innehold tre hovedmål Strategiplanen hadde 3 hovedmål, at «barn og unge skal mestre eget liv», «å komme barn og unge i møte» og «kunnskap og kompetanse i tråd med barn og unges behov». Teoriene og funnen er drøftet med baktanke på disse målene. Informantene mente at gode relasjoner og evnen til å lytte til elevene var essensielt for å kunne skape gode dialoger med elever som har sosiale og emosjonelle vansker. I forskningsoppgaven fremkom det også at det trolig er behov for mer kompetanse om elever med sosiale og emosjonelle vansker med tanke på konkrete tiltak som kan styrke dialog mellom lærer og elev.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2019 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: