Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFigenschou, Gøril
dc.contributor.authorAlstadsæter, Tove
dc.date.accessioned2020-09-08T10:14:06Z
dc.date.available2020-09-08T10:14:06Z
dc.date.issued2020-05-28
dc.description.abstractSammendrag Denne masteroppgaven retter søkelyset på hvordan barnehagelærere arbeider med språk og suksessivt tospråklige barn. Problemstillingen er som følgende: Hvilke muligheter og utfordringer møter barnehagelærere i sitt språkarbeid med suksessivt tospråklige barn i barnehagen Til problemstillingen er det knyttet fire hovedpunkt som grunnlag for utdyping. Det er punktene; språkarbeid, kartlegging, tidlig innsats og samarbeidet med foreldre og PPT. I arbeidet med å belyse problemstillingen har jeg valgt en kvalitativ metode hvor jeg har intervjuet fire barnehagelærere som alle har lang erfaring med språkarbeid og suksessivt tospråklige barn. Funnene er analysert gjennom bruk av den hermeneutiske tilnærmingen. Oppgaven bygger på aktuell teori og forskning innen språkarbeid for suksessivt tospråklige barn. Som fundament for analysen av funn har jeg brukt Vygotsky’s sosiokulturelle teori. Den sosiokulturelle læringsteorien vektlegger barnets utvikling i samhandling med mer kompetente andre. I analysen har også Bronfenbrenners økologiske modell, og hans fire nivå makro, meso, ekso og makro dannet grunnlag i drøfting av mine funn opp mot hvordan samfunnet rundt barnet påvirker barnehagelærer i sitt språkarbeid med suksessivt tospråklige barn. Informantene trekker også frem er at de ser både muligheter og utfordringer i sitt språkarbeid med suksessivt tospråklige barn. I bearbeidelsen av funnene kom jeg frem til fire hovedpunkt som belyser min problemstilling. 1. Barnehagelærerne arbeider med språk, gjennom hverdagsaktiviteter 2. Alle barnehagelærere vektlegger samarbeid med foreldrene som viktig punkt for å lykkes med språkarbeidet for suksessivt tospråklige barn. 3. Det mangler felles retningslinjer for kartlegging 4. Barnehagelærerne ønsker bedre samarbeid, til det beste for barneten_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/19248
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3901F
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.titleBarnehagelæreres språkarbeid med suksessivt tospråklige barn i barnehagenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)