dc.contributor.advisor | Lekang, Trond | |
dc.contributor.author | Nordstrand, May-Elin | |
dc.date.accessioned | 2020-09-08T10:17:01Z | |
dc.date.available | 2020-09-08T10:17:01Z | |
dc.date.issued | 2020-05-23 | |
dc.description.abstract | Hensikten med denne studien er å finne ut hvordan ungdommer som avbryter den videregående skole opplever deres situasjon. Det er brukt en hermeneutisk tilnærming til problemstillingen «Hvordan fremstår valget om å avbryte videregående skole, og hva er alternativene for de som velger å gjøre det?». For å finne svar på dette ble masteroppgaven avgrenset til å bruke et kvalitativt forskningsintervju. Det er gjort intervjuer med tre tidligere elever ved den videregående skole. Intervjuene baserer seg på tre fokusområder som også danner forskningsspørsmålene i denne masteroppgaven. Fokuset var hvilke faktorer som spiller inn når elevene velger å avbryte den videregående skole, hvordan veiledning kan bidra til å gjennomføre den videregående skole, samt hvordan andre alternativer enn videregående skole fremstår for de tidligere elevene. Intervjuene ble analysert med narrativ analyse og presenteres som historier fra før skoletiden, underveis og tiden etter den videregående skole.
De viktigste funnene fra denne studien viser at de tidligere elevene avbrøt den videregående skolen på bakgrunn av sviktende motivasjon, samt at fraværet ble for høyt til at de ville kunne få karakter i alle fag. Intervjupersonene la frem at de visste lite om hvordan tiden etter den videregående skole ville bli, men beskrev at de ikke hadde noen mulighet eller ønske til å fortsette. Intervjupersonene fikk varierende grad av oppfølging i forhold til usikkerheten om at de ikke ville klare skoleåret, og også varierende grad av oppfølging etter at de avbrøt den videregående skole. Resultatene viser at oppfølgingen som ble gitt var personavhengig, og ikke i stor nok grad satt i system. Intervjupersonene hadde personer på den videregående skolen som ønsket å bistå og hjelpe, men resultatene viser at det er forbedringspotensialer i den oppfølgingen som gis. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/19249 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2020 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3901F | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | en_US |
dc.title | "Det var ikke noe for meg". En kvalitativ studie om elever som avbryter videregående skole | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |