Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStien, Kisten Elisabeth
dc.contributor.authorMannsverk, Anne Grethe
dc.date.accessioned2020-09-08T10:55:40Z
dc.date.available2020-09-08T10:55:40Z
dc.date.issued2020-05-30
dc.description.abstractFormålet med denne masteravhandlingen er å belyse skolelederes forståelse av livsmestring, og hvordan de planlegger å implementere emnet i skolen. Gjennom fagfornyelsen i læreplanverket blir livsmestring sammen med folkehelse ett av tre tverrfaglige temaer. Studien baserer seg på en kvalitativ tilnærming, der jeg har foretatt halvstrukturerte intervju av to skoleledere på 1.-7. trinn. Funnene fra mitt datamateriale vitner om at intervjupersonene vektla relasjoner, respekt, positivt syn på seg selv, tilhørighet, motivasjon og forventninger som vesentlige elementer i forståelsen av livsmestring. Disse faktorene anså de som primære i arbeidet med elevene. Intervjupersonene hadde tro på at innføringen av de tverrfaglige temaene i ny læreplan ville gagne elevene. På bakgrunn av implementeringsteori, viser mine funn at skoleledernes planer om implementering er komplementære. Lederne kombinerer translasjonsteorien, med enkelte trekk fra både hierarkidoktrinen og profesjonsdoktrinen. Lærerne involveres og får påvirke beslutninger, i en langsiktig prosess, som er initiert av Utdanningsdirektoratet. Det kan være med på å danne et godt utgangspunkt i arbeidet med å implementere livsmestring i skolen. Funnene ga et klart bilde av at skoleledelsen ønsket å bruke god tid på å tilegne seg tilstrekkelig kunnskap rundt temaet, gjennom Utdanningsdirektoratets kompetansepakke og seminarer. Skolelederne formidlet at de betraktet livsmestring som både tidsaktuelt, og nødvendig å få inn i læreplanen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/19255
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901F
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.titleLivsmestring som tverrfaglig tema - sett fra et lederperspektiv. En kvalitativ studie av skolelederes forståelse av livsmestring i fagfornyelsen, samt hvordan skolelederne planlegger å implementere temaet på 1.-7. trinnen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)