dc.contributor.advisor | Stien, Kisten Elisabeth | |
dc.contributor.author | Mannsverk, Anne Grethe | |
dc.date.accessioned | 2020-09-08T10:55:40Z | |
dc.date.available | 2020-09-08T10:55:40Z | |
dc.date.issued | 2020-05-30 | |
dc.description.abstract | Formålet med denne masteravhandlingen er å belyse skolelederes forståelse av livsmestring, og hvordan de planlegger å implementere emnet i skolen. Gjennom fagfornyelsen i læreplanverket blir livsmestring sammen med folkehelse ett av tre tverrfaglige temaer. Studien baserer seg på en kvalitativ tilnærming, der jeg har foretatt halvstrukturerte intervju av to skoleledere på 1.-7. trinn. Funnene fra mitt datamateriale vitner om at intervjupersonene vektla relasjoner, respekt, positivt syn på seg selv, tilhørighet, motivasjon og forventninger som vesentlige elementer i forståelsen av livsmestring. Disse faktorene anså de som primære i arbeidet med elevene. Intervjupersonene hadde tro på at innføringen av de tverrfaglige temaene i ny læreplan ville gagne elevene. På bakgrunn av implementeringsteori, viser mine funn at skoleledernes planer om implementering er komplementære. Lederne kombinerer translasjonsteorien, med enkelte trekk fra både hierarkidoktrinen og profesjonsdoktrinen. Lærerne involveres og får påvirke beslutninger, i en langsiktig prosess, som er initiert av Utdanningsdirektoratet. Det kan være med på å danne et godt utgangspunkt i arbeidet med å implementere livsmestring i skolen. Funnene ga et klart bilde av at skoleledelsen ønsket å bruke god tid på å tilegne seg tilstrekkelig kunnskap rundt temaet, gjennom Utdanningsdirektoratets kompetansepakke og seminarer. Skolelederne formidlet at de betraktet livsmestring som både tidsaktuelt, og nødvendig å få inn i læreplanen. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/19255 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2020 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901F | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | en_US |
dc.title | Livsmestring som tverrfaglig tema - sett fra et lederperspektiv.
En kvalitativ studie av skolelederes forståelse av livsmestring i fagfornyelsen, samt hvordan skolelederne planlegger å implementere temaet på 1.-7. trinn | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |