Viser treff 581-587 av 587

    • Skjerming - ei tvitydig omsorg : kva kan vere best muleg skjerming for personar i psykotisk krise? 

      Wergeland, Nina Camilla (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2007-06-11)
      Dette hovudfagarbeidet handlar om skjerming, eit miljøterapeutisk tiltak innan psykiatrisk behandling, som er svært inngripande i pasientane sitt tilvære og som oftast vert gjennomført ved bruk av tvang. Skjerming er eit svært utfordande tiltak å gjennomføre for pleiarane, og set krav til kunnskap og erfaring på dette området. Eg har ut frå problemstillinga: ”Kva kan vere best muleg skjerming for ...
    • Sykepleierens tilgang til det smertefulle hos det svært fortidligfødte barnet 

      Landsem, Inger Pauline (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2007-03-12)
      Tema for denne masteroppgaven er hvordan sykepleiere gjenkjenner noe som smertefullt hos det svært fortidligfødte barnet som behandles i neonatale intensivavdelinger. Studien fokuserer på sykepleiernes arbeid med de nyfødte barn som er yngre enn 28 svangerskapsuker. Disse barnas overlevelsesmuligheter har økt betydelig de siste 20 årene. I samme tidsperiode har det hersket stor usikkerhet i ...
    • Kodeverk i sykepleiedokumentasjonen - ja takk? 

      Øien, Lisa (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2007-05)
      This master thesis presents the arguments a few nursing leaders give – for using nursing classification systems, others – for not using the same systems. Their arguments are then debated up against the ongoing theoretical and political debate regarding the same subject – use of nursing classifications. The classification systems presented in this thesis are NANDA (North American Nursing Diagnoses ...
    • Formidling av fysioterapikunnskap og praktisk kunnskap etter undersøkelse av et barn. En kvalitativ undersøkelse av erfarne barnefysioterapeuters verbalisering av kunnskaper i intervju og i skriftlige fysioterapirapporter. 

      Ytreberg, Beate (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2006-09-01)
      Hensikten med denne kvalitative studien var å få en større forståelse av hva barnefysioterapeuter verbaliserer kunnskap om etter en undersøkelse av et barn, og hvilke aspekter ved fysioterapeutens praksiskunnskap som kommer til uttrykk i skriftlig og muntlig formidling. Studiens datamateriale består av skrift og tale om praksis: Intervju med tre erfarne barnefysioterapeuter samt fysioterapirapport ...
    • Formidling av hjelpemiddel i kommunen. Korleis resonnerer ergoterapeuten i kartleggingssituasjonen? 

      Gramstad, Astrid (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2007-03-30)
      Formidling av tekniske hjelpemiddel er ei stor og viktig arbeidsoppgåve for ergoterapeutar som arbeider i kommunehelsetenesta, men til trass for dette er temaet etter måten lite diskutert i ergoterapifagkrinsar. Forsking på temaet har retta seg mot brukaren si oppleving av å ha og å få eit tekniske hjelpemiddel og utfordringar som fagutøvarane møter ved formidling av tekniske hjelpemidel. Ut i frå ...
    • Et nettverk av førstehjelpere i det minelagte Nord-Irak. Et spørsmål om liv eller død. 

      Edvardsen, Odd (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2006-11-08)
      Etter krigen mellom Iran og Irak var grenseområdene i det kurdiske Nord-Irak et av verdens verste mineområder. Tvangsevakuerte landsbyboere kom tilbake til en minelagt slagmark. Skade- og dødstallene var høye og det var lange transportveier til nærmeste medisinske hjelpetilbud. Den norske hjelpeorganisasjonen Trauma Care Foundation,TCF (se ordliste) startet i 1996 et opplæringsprogram av førstehjelpere ...
    • "I stretch my knees and I bend my toes ...". En observasjonsstudie av konduktive praksissituasjoner 

      Bårdsen, Åse (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2006-08-30)
      Hensikten med denne oppgaven er å bidra til større innsikt i konduktiv opplæring som praksisform. Med utgangspunkt i observasjon av aktiviteter, virkemidler og samhandling setter oppgaven fokus på sammenhengen mellom barns deltagelse, og læring og utvikling hos førskolebarn med cerebral parese. Konduktiv opplæring, også kalt Petø-metoden, ble utviklet i Ungarn i årene etter 2. verdenskrig, og ...