Now showing items 241-260 of 390

    • Fremveksten av Google som dominerende aktør i markedet for internettsøk 

      Johansen, Ingrid (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-21)
      Denne masteroppgaven ser på konkurransesituasjonen i det globale markedet for internettsøk. Oppgavens hovedvekt ligger på søkemotoren Google, som lenge har hatt en tilnærmet monopolistisk posisjon i markedet. Oppgaven skal analysere faktorer som har bidratt til fremveksten av Google som dominerende aktør, og svare på om det er grunnlag for at konkurransemyndighetene skal regulere selskapet. Teori ...
    • Styrets ansvar i norske aksjeselskaper. En analyse av styremedlemmers kjennskap til styrets ansvar ifølge aksjeloven 

      Johannessen, Andreas Øien (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-31)
      Styremedlemmer i norske aksjeselskaper er av aksjeloven underlagt en rekke ansvar og plikter. De viktigste områdene innenfor dette er styrets forvaltningsplikt, styrets tilsynsplikt, styrets ansvar for forsvarlighetsvurdering av selskapets likviditet og egenkapital, og handleplikten ved uforsvarlig egenkapital. Reglene innenfor dette gjelder alle styremedlemmer i norske aksjeselskaper, uavhengig av ...
    • Financial Fair Play i Premier League. Hvordan påvirkes konkurransesituasjonen i Premier League av innføringen av Financial Fair Play? 

      Fyhn, Jonas Stenersen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-30)
      I 2010 vedtok UEFA, det europeiske fotballforbundet, et nytt regelverk kalt Financial Fair Play (FFP). Regelverket stiller økonomiske krav til klubbene som ønsker å delta i UEFAs turneringer. Målet er å beskytte den langsiktige finansielle stabiliteten til europeisk klubbfotball. Samtidig skal FFP være med på gjenopprette en sunn konkurranse og balanse mellom klubber og ligaer. Gjennom FFP ønsker ...
    • Fundamental verdivurdering av Posten Norge AS. En strategisk og finansiell analyse 

      Bårdsen, Erling (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-06-01)
      Formålet med denne masteroppgaven er å beregne den fundamentale verdien til Posten Norge AS. Posten Norge AS er opprinnelig Norges nasjonale postselskap, opprettet i 1647. I nyere tid har Posten Norge AS etablert seg som et betydelig logistikkselskap, både nasjonalt og internasjonalt. Med bakgrunn i dette, er spørsmålet om børsnotering kommet på dagsorden, og en verdivurdering er høyst relevant. ...
    • Elementer som påvirker varelagereffektivitet og dens effekt på finansielle prestasjoner - En økonometrisk paneldataundersøkelse på utvalgte norske byggevarekjeder. 

      Breivik, Jørgen; Arntzen, Anders (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-29)
      Analysen benytter paneldata basert på offisielle regnskapsdata for til sammen 91 norske byggevarebutikker, tilhørende tre byggevarekjeder, for perioden 1998–2013. Det er benyttet økonometrisk metode på fast og tilfeldig effekt-modeller. Undersøkelsen finner sterke indikasjoner for at virksomheter med høy varelagereffektivitet også har sterkere finansielle prestasjoner enn virksomheter med svak ...
    • Konkurranse mellom flyplasser i Europa. En beskrivelse av flymarkedet 

      Bogstrand, Thomas Bent Vegard (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-06-01)
      Konkurranse mellom flyplasser er et veldig bredt tema som har vært et begrep i endring de siste årene. Det har kommet flere og flere studier som tar for seg emnet med mange forskjellige vinklinger. Denne oppgaven tar for seg utviklingen av luftmarkedet de siste årene for så å se på hvordan flyplasser tilpasser seg i et marked som er i stadig utvikling. Det blir diskutert hvordan markedet så ut fra ...
    • Styrets arbeid med strategi 

      Bendiksen, Christine Strøm (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-06-01)
      Tema for denne studien er styrets strategiarbeid og formålet er å se nærmere på hvordan styret er involvert i virksomheters strategiprosess. Jeg skal undersøke hvordan styret faktisk arbeider med strategi etter styremedlemmene har deltatt i styreutviklingsprosjektet: Prosjekt Styrefokus 2012-2014. Problemstillingen er: «Hvordan arbeider styret med strategi?». For å svare på dette har jeg tatt for ...
    • Norwegian Air Shuttle ASA. Strategisk analyse og anvendelse av teori om prisdiskriminering 

      An, Wen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-26)
      De fleste markeder preges av konkurranse fra aktører som tilbyr et like produkt, og konkurranseintensiteten økes for mange bedrifter i samme marked. For å styrke sin konkurranseposisjon i markedet, er det avgjørende at bedrifter har klart formulerte strategier. Denne utredningen tar utgangspunkt i en spesifikk bedrift, Norwegian Air Shuttle ASA (heretter kalt Norwegian), som er et norsk flyselskap ...
    • Opplevd verdi og preferanse for internetthandel. En analyse av hvordan norsk detaljvarehandel kan forsvare sin posisjon i markedet dersom tollfrigrensen økes 

      Liatun, Lena Julie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-06-01)
      Norsk detaljvarehandel merker økt konkurranse fra utenlandske internettbutikker. Nordmenn har blitt erfarne netthandlere, og tollfrigrensen gjør det særlig gunstig å handle for inntil 350 kroner fra utlandet. Dette gir en konkurranseulempe for norske bedrifter, som må beregne merverdiavgift fra første krone. Med bakgrunn i teori innen forbrukeratferd og konkurransestrategi vil oppgaven svare på ...
    • Konsekvenser ved begrensning av rentefradrag for konsernselskaper som driver virksomhet i Norge. En studie om skatteplanlegging og Norges verktøy for å motvirke denne globale utfordringen! 

      Nordby, Espen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-11-26)
      Skatteplanlegging handler om profittmaksimering for selskaper som driver skattepliktig virksomhet i flere land. Ulike nasjoner har særegne skattesystemer, som fører til skattemessig asymmetri. Dette skaper rom for skatteplanlegging. Multinasjonale selskaper rapporterer lavere skattemessige overskudd i Norge, enn tilsvarende selskaper som bare opererer nasjonalt. En medvirkende årsak til dette er at ...
    • Japanese consumption practices of tourism. An exploratory study of the “hows” and “whys” of Japanese tourists’ consumption of tourism and nature-based tourism 

      Krag, Christoffer Wanga (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-11-30)
      The main purpose of this study is to explore Japanese consumption practices of tourism asking how and why Japanese tourists consume tourism. Additionally, the study attempts to explore the relation that the Japanese have towards nature, at the same time as it explores the possibility that there are some exclusive reasons as to why they wish to visit nature in a tourism context. In relation to this, ...
    • Jakten på inntekten. En teoretisk analyse i optimering av en monopolists inntekter ved salg av to produkter med avhengighet til samme ressurs 

      Arnesen, Mikael (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-11-30)
      Å kunne maksimere sine inntekter er en svært viktig del i kampen for å overleve i ett marked, og for å levere de forventinger til resultat og lønnsomhet som forventes av interessenter. I bransjer hvor det eksisterer endelige salgshorisonter, begrenset kapasitet og mulighet for prisdifferensiering, er det mulighet for å maksimere inntekter gjennom å allokere kapasitet riktig, og variere priser i ...
    • Prosjektregnskap som styringsverktøy mot lønnsomhet : en studie vedrørende bruk av prosjektregnskap i bygg- og anleggsbransjen 

      Knudsen, Øysten; Olsen, Kenneth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-08-15)
      Sammendrag Bygg- og anleggsbransjen har sett en økning i antall konkurser de siste årene til tross for at aktiviteten i bransjen har økt (konjunkturbarometer høst 2013). Dette har fanget vår interesse for å undersøke bygg- og anleggsbransjen nærmere med hensyn til lønnsomhet. Oppgaven skal derfor besvare følgende problemstilling: ”Hvordan måles og styres lønnsomheten i en entreprenørbedrift ...
    • Kommunalt eid - Regulert av myndighetene : en undersøkelse av bruken av regnskapsinformasjon i et kraftselskap 

      Røkenes, Ted Are (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-08-15)
      Det har vært mye oppmerksomhet rettet mot kraftbransjen i de siste årene, det gjelder regnskapsrot og krav om at selskapene skal bli mer effektiv eller slås sammen til større enheter. I denne oppgaven som er en empirisk oppgave har jeg prøvd å kartlegge hvordan ledelsen og styret i et kraftselskap bruker regnskapsinformasjon. Studien tar utgangspunkt i et kraftselskap der formålet var å se hvordan ...
    • Kan skifte av revisor indikere økt konkursrisiko? En studie av aksjeselskaper i norsk entreprenørbransje 

      Henriksen, Dan-Håkon; Kindlihagen, Magnus (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-08-14)
      Formålet med denne studien er å undersøke om revisorskifte kan forbindes med økt konkursrisiko. Dette legger opp til en kvantitativ undersøkelse av selskaper som har foretatt et revisorskifte kontra selskaper som har beholdt revisor. Oppgaven har undersøkt andelen konkurser hos revisorskiftende selskap sammenlignet med de som hadde beholdt sin revisor. Selskaper som ble begjært konkurs i ...
    • The Competitive Advantage of Nations: Has the Icelandic whitefish fillet industry created and sustained superior performance over the Norwegian industry? 

      Bjørgvinsson, David Bragi (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-08-17)
      This thesis reveals that the whitefish fillet industry in Iceland is more profitable than the Norwegian whitefish fillet industry. The main reason for this is that the industry in Iceland is structured in a much different way than the Norwegian industry i.e. the firms that constitute the Icelandic whitefish fillet industry can be divided into four different strategic groups. And the more complex the ...
    • Flaskehalser og tidstyveri : drift av regnskapsavdeling sett i leanperspektiv 

      Svendsen, Thomas Linaker (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-28)
      De siste årene har lean fått større oppmerksomhet blant norske bedrifter, både i privat- og offentlig sektor, med hovedvekt på sistnevnte. Studieobjektet i denne studien er Mesta. Problemstillingen er som følger: «Hvordan driftes regnskapsavdelingen i et entreprenørkonsern for å oppnå operasjonell effektivitet?». Drift av en regnskapsavdeling medfører kostnader for en bedrift, hvilket krever ...
    • Verdien av lojalitetsprogram for lojalitet til butikk 

      Olsen, Svetlana Viktorovna; Vasileff, Irina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-29)
      Denne oppgaven fokuserer på hvordan verdien av lojalitetsprogram påvirker lojalitet til Coop butikkene. Oppgaven tar for seg de utvalgte individrelaterte faktorene, som funksjonelle, hedonistiske motiver, vane og involvering, for å kunne identifisere hvilke typer kunder som er lojale mot Coop butikkene. Oppgaven undersøker også hvilke av de utvalgte konkurranserelaterte faktorene, som nærhet, pris, ...
    • Intensjon til å dra på TIL-kamp : en studie av hvilke faktorer som påvirker intensjonen til å dra på kamp 

      Johansen, Grunde Weum (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-30)
      Norsk toppfotball har over en lengre tid vært preget av fallende tilskuertall. Formålet med denne studien er derfor å utforske hvilke faktorer som er avgjørende for intensjonen til å dra på TIL-kamp. Oppgavens problemstilling belyses gjennom relevante studier og faglig litteratur innen idrettsarrangementer. Det teoretiske rammeverket baseres på ulike faktorer innen serviceverdi, kampopplevelse, ...
    • Strategisk regnskapsanalyse og verdsettelse av Selvaag Bolig ASA : hva er verdien av Selvaag Bolig ASA? 

      Ulriksen, Kristian (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-30)
      Formålet med denne avhandlingen er å estimere teoretisk markedsverdi av Selvaag Bolig ASA. Mine analyser konkluderer med en verdi på aksjen pålydende kr 30,77 og en markedsverdi av selskapet på kr 2 885 170 220. Oppgaven starter med en presentasjon av selskapet og eiendomsmarkedet. Deretter presenteres ulike verdsettelsesteknikker og argumentasjon for mitt valg av fundamental verdsettelse som ...